Keuzestress: zoveel kost de perfecte Ford Fiesta

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Fords populaire stadsauto, de Fiesta.

  • Bervoets Wim
  • 12 mei 2018

Koetswerk

Heel wat constructeurs bieden hun B-segmenter alleen nog maar als vijfdeurs aan. De Volkswagen Polo bijvoorbeeld, of de Seat Ibiza. Ford laat je nog steeds kiezen tussen de klassieke driedeurs en een vijfdeurs. Wij raden die laatste aan: niet alleen is de kofferruimte met 292 liter exact even groot, de toegang tot de achterbank is veel makkelijker én je betaalt bovendien amper € 500 meer voor de vijfdeurs. Niet twijfelen dus.

Motor

Ford heeft zijn motoraanbod perfect afgestemd op het formaat van de Fiesta. Je kan steeds kiezen uit drie motoren: een atmosferische 1.1 benzinemotor (met 70 en 85 pk), een 1.0 Ecoboost turbobenzine (met 100, 125 en 140 pk) en een 1.5 TDCi (met 85 en 120 pk). Alleen de Vignale biedt het atmosferische blok niet aan. De beschikbare vermogens hangen af van de uitrustingsversie.

De 1.5 TDCi is een diesel op maat van de Fiesta, maar zal maar voor een heel klein deel van de Fiesta-klanten de meest interessante optie zijn. We raden de benzinemotor aan dus, en dan bij voorkeur Fords beroemde Ecoboost driecilinder. De 140 pk-versie is alleen beschikbaar in combinatie met de ST-Line- en Vignale-uitvoeringen. De 125 pk-versie heeft een iets hogere topsnelheid en accelereert een paar tienden sneller, maar legt gelijkaardige verbruik- en uitstootcijfers neer. Met de 100 pk-versie bespaar je € 1.000 in de aankoopprijs tegenover de 125 pk-versie, en die driecilinder bewees tijdens onze test zijn verdienste al.

Versnellingsbak

De 1.1 heeft een manuele vijfversnellingsbak, alleen de 100 pk-versie van de 1.0 Ecoboost is voor € 1.300 extra ook beschikbaar met een automatische versnellingsbak met zes verzetten. Alle andere motoren hebben standaard een manuele zesversnellingsbak. Dat is ook degene die onze voorkeur geniet: de automaat heeft zijn verdienste, maar mist wat reactiesnelheid en intelligentie wanneer je hem onder druk zet.

Uitrusting

Het standaard uitrustingsniveau van de Fiesta heet Trend, en beschikt onder meer over een rijstrookwaarschuwing, automatische koplampen en een snelheidsbegrenzer. De uitvoering Business Class (€ 1.700 extra op de 1.1, € 1.500 extra op de andere motoren) voegt er onder meer een manuele klimaatregeling, parkeersensoren achteraan, en een radio met Bluetoothverbinding, Android Auto en Apple CarPlay aan toe, in combinatie met een 6,5 duim groot touchscreen.

Titanium (€ 700 extra bovenop Business Class) kleedt de Fiesta wat luxueuzer aan en biedt beter steunende zetels. De ST-Line-uitvoering (€ 1.000 extra bovenop Titanium) maakt de Fiesta sportiever, met stevigere remmen, aangepaste ophanging en een sportievere aankleding. Vignale tot slot (€ 2.500 extra bovenop Titanium) kiest de kaart van de luxe.

Ford plaatst heel wat items op de optielijst, maar houdt de prijzen van die opties al bij al binnen de perken. Wij zouden kiezen voor enkele items die de dagelijkse ritten aangenamer maken, zoals een snelheidsregelaar (€ 150), elektrische ruiten achteraan (€ 200), een achteruitrijcamera met parkeersensoren achteraan (€ 500), meer verstelmogelijkheden voor de passagierszetel (€ 75), en een navigatiesysteem met digitale radio en verbeterde geluidsinstallatie (€ 900).

Uniek: voor € 100 (op de driedeurs) of € 150 (op de vijfdeurs) biedt Ford ook deurbeschermers aan, smalle rubberen stroken die zich bij het openen van de deuren vliegensvlug over de deurrand plooien om ze tijdens een moment van onoplettendheid te beschermen tegen muren of andere auto’s. Een handige optie, bijvoorbeeld wanneer je enthousiaste kinderen op de achterbank hebt.

Onze keuze

Fiesta (5-deurs) 1.0 Ecoboost 100 Titanium 6M, met metaalkleur, snelheidsregelaar, elektrische ruiten, achteruitrijcamera, uitgebreider verstelbare passagierszetel en navigatie: € 21.625

Tweedehands? Bekijk ook onze Ford Fiesta-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Benzine, Automaat

€ 22.603

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 29.900
2020
9.400 km

Diesel, Automaat

€ 26.000
2016
120.000 km
€ 47.900
2018
34.442 km

Benzine, Manueel

€ 5.000
2012
123.800 km