Keuzestress: zoveel kost de perfecte Ford Focus

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we de VAB-gezinswagen van het jaar, de Ford Focus.

  • Bervoets Wim
  • 13 maart 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Ford Focus

Koetswerk

Het vorige model van de Focus zwaaide de driedeursvariant al uit. Deze nieuwe generatie, de vierde, is er dus opnieuw als vijfdeurs en als break. Die noemt Ford nog steeds Clipper, en is de interessantste optie van de twee. Zijn koffer is uiteraard flink groter dan die van de vijfdeurs: de break laat 608 liter noteren met de achterbank rechtop, 1.653 liter met de achterbank neer (tegenover 375 liter en 1.354 liter voor de vijfdeurs). Daarnaast houdt Ford de meerprijs van de Clipper beperkt tot € 1.000 bovenop de catalogusprijs van de vijfdeurs.

Niet vergeten: sinds kort biedt Ford op al zijn Focus-modellen (dus zowel de vijfdeurs als de break) de uitvoering Active aan. Die krijgt een stoerdere aankleding, een lichtjes hogere bodemvrijheid en twee extra rijmodi. Zijn meerprijs? € 2.500 bovenop de uitvoering Trend. Net op hetzelfde prijsniveau als de uitvoeringen Titanium en ST-Line, maar daarover meteen meer.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Ford Focus

Motor

Ford beperkt zijn benzineaanbod in deze generatie van de Focus tot driecilinder turbobenzines. Die zijn er in twee versies: als 1.0 EcoBoost, met 85, 100 en 125 pk; en als 1.5 EcoBoost, met 150 en 182 pk. Het dieselaanbod bestaat ook uit twee versies: de 1.5 EcoBlue, met vermogens van 95 en 120 pk; en de 2.0 EcoBlue met 150 pk.

De 1.5 EcoBlue bewees zich in onze test onlangs als een verdienstelijke dieselmotor, maar hij is in feite alleen weggelegd voor de echte veelrijders, net als de 2.0 EcoBlue. Voor de meeste kopers is de belangrijkste keuze wellicht welke benzinemotor ze moeten nemen. Twijfelen doe je best tussen de 1.0 EcoBoost van 125 pk en de 1.5 EcoBoost van 150 pk. De kleinere driecilinder presteert prima in dagelijkse rijsituaties en is op papier zuiniger in gebruik, terwijl de grotere driepitter met vier passagiers en bagage wat meer slagkracht onder de arm heeft en zijn catalogusprijs amper € 1.000 hoger ligt.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Ford Focus

Versnellingsbak

Standaard voorziet Ford op al zijn motoren een manuele zesversnellingsbak. Vanaf de 1.0 EcoBoost 125 bij de benzinemotoren en de 1.5 EcoBlue 120 bij de diesels is er ook een achttrapsautomaat. Die kost € 1.700 extra en doet zijn werk degelijk, maar mist de gedetailleerde verfijning van sommige van zijn concurrenten. Kiezen voor manueel of automatisch schakelen is in dit geval een kwestie van voorkeur voor comfort of rijplezier.

Uitrusting

Voor de uitvoeringen moet je er je aandacht bijhouden, want Ford maakt de zaken nogal complex. De basisuitvoering van de Focus heet Trend. Die is standaard onder meer uitgerust met manuele airco, een rijstrookwaarschuwing en digitale radio. Voor € 2.800 extra is er de Trend Edition, die onder meer mistlampen vooraan, sportzetels en Apple CarPlay en Android Auto toevoegt. De uitvoering Trend Edition Business kost nog eens € 1.300 extra, en voegt dan nog eens cruise control, parkeersensoren en navigatie toe.

Kijk je verder dan Trend, dan zijn er drie uitvoeringen die elk evenveel kosten (reken op € 200 bovenop de uitvoering Trend Edition Business), maar die de Focus anders aankleden. De ST-Line meet de Ford een sportief jasje aan, de Active een avontuurlijk jasje, en de Titanium een luxueuzer jasje. Ook hier kun je telkens nog kiezen voor een Business-uitvoering (€ 1.500 bovenop ST-Line, Active of Titanium), met uitgebreide smartphone-integratie, parkeerhulp en navigatie. Tot slot is er nog de luxueuze Vignale (€ 4.400 bovenop ST-Line, Active of Titanium), met head-updisplay, lederen interieur, elektrische chauffeurszetel enzovoort.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Ford Focus

Wij zouden kiezen voor de uitvoering Trend Edition Business, en die nog aanvullen met enkele opties. Zoals metaalkleur uiteraard (€ 525), het Comfort Pack (€ 800, o.m. automatische airco met twee zones, automatische ruitenwissers en elektrisch inklapbare spiegels), zetelverwarming (€ 260), betere voorzetels met meer verstelmogelijkheden (€ 500), Parking Pack (€ 620, o.m. achteruitrijcamera en deurbeschermers), en een dodehoekwaarschuwing (€ 325).

Onze keuze

Ford Focus Clipper 1.0 EcoBoost 125 Trend Edition Business 6M, met metaalkleur, Comfort Pack, zetelverwarming, betere voorzetels, Parking Pack en dodehoekwaarschuwing: € 28.215.

Tweedehands? Bekijk ook onze Ford Focus-zoekertjes

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Ford Focus

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 17.500
2018
23.156 km

Benzine, Manueel

€ 20.699
2019
23.476 km

Diesel, Automaat

€ 18.900
2018
67.210 km

Diesel, Manueel

€ 16.600
2020
10.914 km