Keuzestress: zoveel kost de perfecte Hyundai Tucson

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we een van de populairste Koreaanse SUV’s: de Hyundai Tucson.

  • Bervoets Wim
  • 21 maart 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Hyundai Tucson

Koetswerk

De Tucson is Hyundai’s middelgrote SUV met vijf zitplaatsen. Voor zeven plaatsen moet je bij de Koreanen uitwijken bij de 4,77 meter grote Santa Fe. Deze Tucson past met zijn 4,48 meter in het rijtje van de Volkswagen Tiguan (4,49 meter) en Peugeot 3008 (4,45 meter).

Met een kofferruimte van 513 tot 1.503 liter (502 tot 1.492 liter in de dieselversies, 459 tot 1.449 liter in de mild hybrid) doet de Tucson net iets minder dan zijn concurrenten. De Tiguan laat 520 tot 1.655 liter optekenen, de 3008 geeft 520 tot 1.580 liter op. De achterbank van de Koreaan en de Fransman is niet verschuifbaar, die van de Duitser wel.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Hyundai Tucson

Motor

De Hyundai Tucson is er met twee benzine- en twee dieselmotoren. De basisbenzine is de atmosferische 1.6 GDi van 132 pk, en wordt aangevuld door de 1.6 T-GDi van 177 pk. De eerste motor is alleen voorwielaangedreven, de laatste laat je kiezen uit voor- of vierwielaandrijving.

Dieselen doet de Hyundai Tucson met de 1.6 CRDi. Dat dieselblok is er met vermogens van 115 pk (voorwielaandrijving) en 136 pk (voor- en vierwielaandrijving). Sinds vorig jaar bieden de Koreanen ook een mild hybrid aan, de 2.0 CRDi. Die is 185 pk sterk en drijft de vier wielen aan.

Wie het extra koppel nodig heeft om een aanhanger te slepen is beter gebaat met een dieselversie, maar zowat alle andere klanten zijn financieel gezien meer met een benzinemotor. Onze voorkeur gaat dan uit naar de 1.6 T-GDi, die met zijn versnellingsbak met dubbele koppeling op zich zowat evenveel verbruikt als de atmosferische GDi, maar wel betere prestaties neerzet.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Hyundai Tucson

Versnellingsbak

De basismotoren (de 1.6 GDi en 1.6 CRDi van 115 pk) zijn alleen verkrijgbaar met manuele zesbak. De 1.6 T-GDi laat je eventueel kiezen voor een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, die standaard is op de vierwielaangedreven versie. De 1.6 CRDi van 136 pk schakelt alleen automatisch met de 7-DCT, de 2.0 CRDi geeft je de keuze tussen een manuele zesbak en een klassieke achttrapsautomaat. Wij zijn wel te vinden voor de 7-DCT met dubbele koppeling, die zijn werk vloeiend en zacht doet.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Hyundai Tucson

Uitrusting

De optielijst van de Hyundai Tucson is beperkt tot metaalkleur (€ 650) en andere kleuren leder in de duurste uitvoering (€ 300), dus je zult vooral zorgvuldig een uitvoering moeten kiezen als je bepaalde zaken zoekt. Dat zijn er drie: Inspire, Feel en Shine. De basisversie Inspire is alleen combineerbaar met de 1.6 GDi, en kost € 25.299. Hij krijgt standaard een lichtsensor, manuele airco, Bluetooth, cruise control en parkeersensoren achteraan. Voor € 1.000 extra is de Inspire er met een navigatiepakket en achteruitrijcamera.

De versie Feel, combineerbaar met alle motoren behalve de vierwielaangedreven versies, begint vanaf € 28.449 en is volgens ons de interessantste. Die voegt navigatie toe aan de standaarduitrusting, digitale radio, een automatische airco en zetelverwarming. Voor € 2.950 extra is er nog een “Comfort Pack” met elektrisch verstelbare lederen zetels, handenvrij starten, parkeersensoren vooraan, rijstrookhulp en inductieladen voor je smartphone.

De duurste versie, Shine, is beschikbaar op de 1.6 T-GDi en op de dieselmotoren en begint vanaf € 35.499. Dan krijg je standaard een elektrisch schuifdak, een automatische kofferklep, led-koplampen, zetelventilatie en -verwarming achteraan, stuurverwarming en uitgebreide rijhulp.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Hyundai Tucson
Keuzestress: zoveel kost de perfecte Hyundai Tucson

Onze keuze

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 177 Feel 7-DCT, met metaalkleur: € 32.549

Tweedehands? Bekijk ook onze Hyundai Tucson-zoekertjes

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Hyundai Tucson

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km