Keuzestress: zoveel kost de perfecte Kia Sportage

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Kia’s middelgrote SUV, de Sportage.

  • Bervoets Wim
  • 17 mei 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Kia Sportage

Koetswerk

De Kia Sportage is vandaag aan zijn vierde generatie toe. Nummer vier verscheen eind 2015 en kreeg vorig jaar een kleine update. De afmetingen bleven daarbij zo goed als ongewijzigd: de Kia Sportage is 4,49 meter lang, exact even groot als de Volkswagen Tiguan, nipt groter dan zijn Hyundai-neef Tucson en een stukje groter dan de Nissan Qashqai.

Met een kofferruimte van 491 liter met de achterbank rechtop (1.480 liter met de achterbank neer) moet de Kia Sportage de Hyundai Tucson (513 tot 1.503 liter) en Volkswagen Tiguan (520 tot 1.655 liter) laten voorgaan. Met de Nissan Qashqai (430 tot 1.598 liter) speelt hij een nek-aan-nekrace. Goed om weten: de kofferruimte van de dieselversies is iets kleiner (467 tot 1.456 liter), de achterbank is wel neerklapbaar maar niet verschuifbaar.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Kia Sportage
Keuzestress: zoveel kost de perfecte Kia Sportage

Motor

Vorig jaar introduceerde Kia nog een milde hybride dieselmotor, maar die is intussen uit de catalogus verdwenen. Het motoraanbod in de Sportage bestaat vandaag dus uit twee benzine- en twee dieselmotoren. De atmosferische 1.6 benzine is 132 pk sterk, de 1.6 turbobenzine doet het met 177 pk en is de enige benzinemotor die ook met vierwielaandrijving te krijgen is. Aan dieselkant biedt Kia de 1.6 CRDi aan, met 115 en met 136 pk. Ook hier is de krachtigste motor de enige die eventueel met vierwielaandrijving verkrijgbaar is.

De Kia Sportage gebruikt dezelfde motoren als de technisch nauw verwante Hyundai Tucson. We zouden hier dus ook de dieselmotor aanraden voor het extra koppel bij het slepen van een aanhanger (en dan vooral de 1.6 CRDi van 136 pk). Veel particuliere kopers zullen echter meer zijn met een benzinemotor. In het bijzonder de 1.6 T met 177 pk, die met versnellingsbak met dubbele koppeling evenveel verbruikt als de atmosferische 1.6, maar betere prestaties neerzet. De 1.6 T met manuele bak en met vierwielaandrijving laten hogere verbruiks- en CO2-cijfers optekenen.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Kia Sportage

Versnellingsbak

De basismotoren (de atmosferische 1.6 en 1.6 CRDi) zijn alleen verkrijgbaar met een manuele zesbak. De 1.6 T biedt je de keuze tussen een manuele bak en een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten (7DCT), die standaard is op de vierwielaangedreven versie. De 1.6 CRDi van 136 pk schakelt alleen automatisch met de 7DCT. Wij zijn wel te vinden voor die 7-DCT met dubbele koppeling, die zijn werk vloeiend en zacht doet, en die zoals gezegd op papier zuiniger is in gebruik.

Uitrusting

Kia biedt zijn Sportage aan in vier uitrustingsniveaus: Must, More, GT Line en GT Line Lux. De Aziatische traditie wil dat je een niveau hoger moet gaan als je bepaalde opties op je Sportage wilt. De optielijst zelf is beperkt tot metaalkleur en een panoramadak. Voor Must, More en GT Line zijn er nog enkele optiepakketten.

De versie Must is alleen beschikbaar met de basismotoren (vanaf € 23.990). Hij is standaard voorzien van cruise control, automatische koplampen, manuele airco en een achteruitrijcamera. Voor € 1.100 extra is er nog een Navi Pack met navigatie, digitale radio en parkeersensoren achteraan. De versie More (vanaf € 26.990) vinden wij de interessantste versie: die breidt de standaarduitrusting uit met parkeersensoren achteraan, rijstrookhulp, een vermoeidheidswaarschuwing, automatische airco, een regensensor, navigatie, Apple CarPlay, digitale radio en een adaptieve cruise control. Het Comfort Pack (€ 1.300) bevat parkeersensoren vooraan, zetelverwarming vooraan en achteraan, stuurverwarming en een gedeeltelijk lederen bekleding. Het Comfort Leather Pack (€ 1.700) bekleedt de zetels volledig in leder.

GT Line (vanaf € 31.090, niet op de basisbenzine) voegt de gedeeltelijk lederen bekleding standaard toe, net als zetel- en stuurverwarming en parkeersensoren vooraan. Een groter navigatiesysteem, een JBL-geluidsinstallatie en een inductielader voor smartphones zijn ook standaard. Het Luxury Pack (€ 1.600) voegt elektrische lederen zetels toe, samen met extra rijhulp. Het Executive Pack (€ 2.200) doet daar nog eens led-koplampen bovenop. De versie GT Line Lux ten slotte (vanaf € 40.040) bevat een elektrische kofferklep, een 360-gradencamera, zetelventilatie voor de elektrische lederen zetels, uitgebreide rijhulp en een panoramadak.

Op elke uitrustingsversie behalve GT Line Lux heeft Kia tijdelijk een speciale reeks lopen, ‘Edition’, die enkele luxeopties bundelt in een voordeliger optiepakket.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Kia Sportage

Onze keuze

Kia Sportage 1.6 T 177 More 7DCT, met metaalkleur en Comfort Pack: € 32.740

Tweedehands? Bekijk dan ook onze Kia Sportage-zoekertjes

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km