Keuzestress: zoveel kost de perfecte Mercedes C-Klasse

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Mercedes’ populaire kilometervreter, de C-Klasse.

  • Bervoets Wim
  • 04 maart 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Mercedes C-Klasse

Koetswerk

Er zijn vier verschillende varianten van de Mercedes C-Klasse: de klassieke vierdeurs, de break, de coupé en de cabriolet. Die twee laatste zijn knap getekend, maar door hun minder praktische achterbank en – in het geval van de cabriolet – beperkte koffer bij uitstek vrijetijdsvoertuigen. Met een meerprijs bovendien: reken op zo’n € 3.000 bovenop de prijs van de vierdeurs voor de coupé en richting € 10.000 voor de cabriolet.

De voornaamste keuze zal dus zijn tussen de berline en de break. Die laatste is weliswaar duurder (reken op zo’n € 2.000 voor dezelfde combinatie motor-versnellingsbak) maar biedt wel een onmiskenbaar praktisch voordeel. Met de achterbank rechtop is de kofferruimte bijvoorbeeld 10 liter groter (490 tegenover 480 liter), met de achterbank neer maak je in totaal zelfs 1.510 liter vrij. De C-Klasse Break houdt daarmee gelijke tred met zijn grote uitdagers: de Audi A4 Avant en de uitgaande BMW 3-Reeks Touring.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Mercedes C-Klasse

Motor

Het motoraanbod in de C-Klasse is bijzonder uitgebreid. Het benzineaanbod begint bij de C 160, een 1.6 viercilinder van 129 pk, en loopt tot de C 400, met 3.0 V6 van 333 pk. Dan zijn er de AMG-versies nog natuurlijk: de C 43, eveneens met 3.0 V6 maar dan met 390 pk, en de C 63 en C 63 S, die respectievelijk 476 en 510 pk uit hun 4.0 V8 biturbo puren. Een plug-inhybride heeft de C-Klasse op dit moment niet – al komt die er binnenkort aan – maar de C 200 is een milde hybride op basis van een 1.5 benzinemotor.

Het dieselaanbod is beperkter: dat begint bij de C 180d, een 1.6 van 122 pk, en loopt tot de C 300d, een 2.0 van 245 pk. Goed om weten: op de instapbenzine en -diesel na hebben de coupé en cabriolet hetzelfde motoraanbod. Inclusief de AMG-versies.

De C-Klasse is een populair model op de fleetmarkt en is een kilometervreter bij uitstek. Maal je jaarlijks dus heel wat kilometers af (we nemen ook hier 30.000 kilometer als omslagpunt), twijfel dan niet en ga voor een diesel. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar de C 200d. Die is niet alleen koppelrijker en krachtiger dan de C 180d-instapmotor, maar op papier ook een fractie zuiniger. Hij is ook zuiniger, fiscaal interessanter en goedkoper dan de grotere C 220d. Kies je voor een benzinemotor? Dan is de C 180-benzinemotor een verrassend aangename keuze, zo bleek in onze test met de pre-facelift-cabriolet.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Mercedes C-Klasse

Versnellingsbak

Alleen de basismotoren zijn voorzien van een manuele versnellingsbak met zes verzetten. Dat is voor de berline het geval voor de C 160 en C 180 aan benzinekant, en de C 180d en C 200d aan dieselkant. De break laat alleen de basisdiesels manueel schakelen. Een negentrapsautomaat is optioneel, en kost € 2.541. Een aan te raden optie wat ons betreft: de automaat schakelt intelligent, zacht en vloeiend.

De C-Klasse heeft achterwielaandrijving, op enkele versies na. De C 200 en C 220d hebben een 4Matic-versie die € 3.025 meer kost; de C 300d, C 400 en C 43 zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving. De ultrasterke C 63 en C 63 S dan weer niet…

Uitrusting

Het moeilijkste gedeelte bij de Duitse premiummerken: de optielijst. Hier kun je uiteraard heel wat geld besteden, en de C-Klasse zo luxueus, sportief of comfortabel aankleden als je zelf wilt. Wij kijken naar een goeie mix tussen noodzakelijke opties en comfortopties, en proberen de totaalfactuur wat in de gaten te houden.

Interessant om weten is dat Mercedes enkele pakketten aanbiedt, waarvan het Premium Pack (€ 4.961) het interessantste is. Het omvat onder meer parkeersensoren en een achteruitrijcamera, zetelverwarming, een digitaal instrumentenpaneel, navigatie, smartphone-integratie, draadloos laden voor je smartphone, en een chiquere aankleding. Naast de standaarduitvoeringen voor exterieur en interieur biedt Mercedes nog een Avantgarde-uitvoering (€ 2.964) en een AMG-uitvoering (€ 4.719).

Afzonderlijke opties? We zouden kiezen voor metaalkleur (€ 605), Artico-imitatieleder (€ 544, echt leder kost € 1.984), digitale radio (€ 302), en een rijstrookhulp met dodehoekwaarschuwing (spoorassistent-pakket, € 944). Opnieuw kun je hier nog heel wat meer aanvinken, maar schrik dan niet van het totale prijskaartje.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Mercedes C-Klasse

Onze keuze

C 200d Break met 9G-Tronic Plus, uitvoering Avantgarde, met Premium-pakket, spoorassistent-pakket, metaalkleur, Artico-leder en digitale radio: € 51.703

Tweedehands? Bekijk ook onze Mercedes C-Klasse-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km