Keuzestress: zoveel kost de perfecte Nissan Leaf

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Nissans populaire elektrische auto: de Leaf.

  • Bervoets Wim
  • 31 mei 2019
  • 1.766 weergaven

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Nissan Leaf

Koetswerk

Elektrische auto’s hoeven er vandaag niet altijd meer futuristisch uit te zien. De eerste generatie Nissan Leaf was dan wel een wat vreemde verschijning, deze huidige is dat veel minder. Met een lengte van 4,49 meter is de Japanse vijfdeurs een klassiekere verschijning die netjes in het Nissan-gamma past.

De Nissan Leaf is trouwens langer dan de 4,27 meter lange Volkswagen e-Golf en laat nipt de 4,47 meter lange Hyundai Ioniq Electric achter zich. Ook de 4,38 meter lange Kia e-Niro is net iets minder lang. De kofferruimte van de Leaf is wat onhandig ontworpen, met een hoge laaddrempel en een rugleuning die neergeklapt geen vlakke laadvloer oplevert. Maar met 385 tot 400 liter (afhankelijk van de uitvoering) is er wel wat ruimte, al doet de e-Niro met 451 liter beter. Kampioen is de Ioniq echter, met 455 liter. De kleinere e-Golf moet met 341 liter natuurlijk achtervolgen.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Nissan Leaf

Motor

Nissan verkoopt zijn elektrische Leaf in twee versies: de gewone versie en de e+. De eerste stelt het met een batterijcapaciteit van 40 kWh en een 150 pk en 320 Nm sterke elektromotor. Die aandrijflijn levert hem een WLTP-rijbereik op van 270 kilometer. Sinds modeljaar 2019 is er echter ook de e+. Die krijgt een grotere batterij, 62 kWh, en een iets sterkere elektromotor: 217 pk en 340 Nm. De Leaf e+ geraakt volgens de WLTP-cyclus 385 kilometer ver. Enkelfasig laden kunnen beide versies tot 6,6 kW, snelladen (aan het CHAdeMO-netwerk) doet de e+ dubbel zo snel: tot 100 kW in plaats van 50 kW.

Wie zich minder zorgen wil maken om rijbereik en laadstops kiest uiteraard beter voor de e+. Die heeft wel een flink hogere basisprijs: € 45.000, tegenover € 38.590 voor de basisversie van de Leaf. Die laatste is dan weer prima geschikt voor wie frequent en makkelijk kan opladen en meestal korte afstanden doet. Temeer omdat de prestaties gelijkaardig zijn: 0-100 km/u in 7,9 seconden, tegenover 7,3 seconden voor de e+.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Nissan Leaf

Uitrusting

Sinds modeljaar 2019 biedt Nissan zijn Leaf nog maar aan in twee uitvoeringen: N-Connecta en Tekna. Standaard is de Leaf al royaal uitgerust, met onder meer rijstrookhulp, dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise control, stuurverwarming, zetelverwarming vooraan en achteraan, parkeerhulp, digitale radio, navigatie en Apple CarPlay. De topversie Tekna voegt nog het semi-autonome rijhulpsysteem ProPilot toe, led-koplampen (die zijn standaard op de e+), lederen zetels (kunstleder op de 40 kWh, echt leder op de e+) en een uitgebreidere audio-installatie.

Het prijsverschil tussen de twee uitvoeringen bedraagt € 1.700 voor de 40 kWh en € 2.100 voor de 62 kWh sterke e+. De optielijst is dus flink beperkt: die bestaat uit metaalkleur, led-koplampen (op N-Connecta), zetels uit echt leder (op Tekna 40 kWh), uitgebreide parkeerhulp (op Tekna).

Omdat de basisuitvoering van de Nissan Leaf al zo volledig is uitgerust, zien we weinig meerwaarde in de Tekna-versie. Wij zouden dus kiezen voor de N-Connecta, en die aanvullen met metaalkleur (€ 600).

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Nissan Leaf

Onze keuze

Nissan Leaf e+ N-Connecta, met metaalkleur: € 45.600

Tweedehands? Bekijk dan ook onze Nissan Leaf-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

En de puristen zullen ongetwijfeld blij zijn om ook bij dit model te kunnen genieten van een V12-symfonie!

De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

Net als de DS 7 verliest de DS 3 zijn ‘Crossback’-benaming bij zijn restyling. De elektrische uitvoering wordt dan weer wat gespierder en krijgt een batterij met een grotere capaciteit.

De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

Het nieuwe elektrische instapmodel van BMW kan nu al gereserveerd worden door € 1.000 te storten.

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

Deze generatie van de Focus krijgt dan misschien geen iconische RS-variant, maar toch…

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km