Keuzestress: zoveel kost de perfecte Nissan Qashqai

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we een populaire SUV-pionier: de Nissan Qashqai.

  • Bervoets Wim
  • 17 augustus 2018
  • 2.951 weergaven

Koetswerk

Zowat tien jaar geleden was de Qashqai een van de grondleggers van het segment dat nu volop boomt. Vandaag is hij aan zijn tweede generatie toe, en krijgt hij concurrentie vanuit alle windrichtingen, zoals de Seat Ateca, Skoda Kodiaq en Peugeot 3008. De huidige Qashqai verscheen in 2014 op de markt, en kreeg in 2017 een facelift. De Japanner is er nog steeds in één koetswerkversie, die met een lengte van 4,38 perfect bij de concurrenten past, maar met een kofferruimte van 430 tot 1.598 liter het wiel van diezelfde concurrenten moet lossen.

Motor

Het motoraanbod van deze Japanse SUV bestaat uit twee benzine- en twee dieselmotoren, die de Qashqai deelt met alliantiepartner Renault. De benzinemotoren zijn de 1.2 DIG-T, een viercilinder van 115 pk, en de 1.6 DIG-T, die 163 pk sterk is. Het dieselaanbod omvat de 1.5 dCi van 110 pk en de 1.6 dCi van 130 pk.

De instapmotor van de Qashqai, de 1.2 DIG-T, blijkt bij ons de bestseller te zijn. Met zijn bescheiden longinhoud zet hij weliswaar geen atletische prestaties neer, maar hij voldoet wel ruim voor dagelijkse verplaatsingen. De grotere 1.6 DIG-T toont zich wat hol onderin de toeren maar presteert wel beter. Bovendien zijn het prijsverschil en het meerverbruik op papier beperkt vergeleken met de instapversie. Rij je dus regelmatig met een volle auto, dan is de grotere motor het overwegen waard.

Wie zijn Qashqai gebruikt om een aanhanger te slepen, weet wellicht graag dat de 1.6 dCi de enige motorversie is die ook verkrijgbaar is met vierwielaandrijving. Alle andere motoren zijn voorwielaangedreven.

Versnellingsbak

Op de basisbenzine geven de Japanners je de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak en de Xtronic-automaat, die in feite een continu variabele transmissie (CVT) is. Die valt niet bij iedereen in de smaak, maar weet in de Qashqai aardig een klassieke automaat te imiteren. Toch gaat onze voorkeur uit naar de manuele optie. De Xtronic-automaat is verder alleen nog als optie beschikbaar op de 1.6 dCi met 130 pk en voorwielaandrijving.

Uitrusting

De Qashqai is beschikbaar in vijf uitrustingsniveaus. De basisuitvoering heet Visia (vanaf € 22.790) en is al degelijk uitgerust, met een cruise control, manuele airco en digitale radio. Je kunt hier wel alleen maar kiezen uit de basismotoren. Daarboven staat Acenta (vanaf € 24.990), dat de aankleding wat meer verzorgt, een automatische airco met twee zones toevoegt, parkeersensoren, een regensensor en automatische koplampen. N-Connecta (vanaf € 27.040) voegt rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning toe, een 360-gradencamera, navigatie en handenvrij starten. Tekna (vanaf € 29.190) voegt led-koplampen en een dodehoekwaarschuwing toe, net als zetelverwarming en een chiquere aankleding. De topversie, Tekna+ (vanaf € 31.590) rondt af met een lederen interieur, panoramadak, elektrische zetels en een opgewaardeerde stereo.

Naar aloude Japanse traditie is de optielijst beperkt, en moet je een uitvoering hoger gaan als je bepaalde zaken wilt. Toch biedt Nissan enkele optiepakketten aan op de Qashqai, gegroepeerd rond veiligheid, infotainment, design en comfort. De N-Connecta, de gulden middenweg, lijkt aanlokkelijk, maar kies je voor de Acenta in combinatie met het veiligheids- en infotainmentpakket, dan blijf je in sommige gevallen mooi onder de instapprijs van de N-Connecta-uitvoering. Zorgvuldig kijken en vergelijken dus. Tot slot nog even meegeven dat ProPilot, Nissans semi-autonome rijhulp, alleen beschikbaar is op de dCi 130 met de Xtronic-automaat.

Onze keuze

Nissan Qashqai DIG-T 115 Acenta 6M, met metaalkleur (€ 600), Nissan Safety Shield-pack (met o.m. verkeersbordherkenning en rijstrookhulp, € 700) en Connect-pack (met o.m. navigatie en achteruitrijcamera, € 1.000): € 27.290

Tweedehands? Bekijk ook onze Nissan Qashqai-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

Het nieuwe elektrische instapmodel van BMW kan nu al gereserveerd worden door € 1.000 te storten.

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

Deze generatie van de Focus krijgt dan misschien geen iconische RS-variant, maar toch…

Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

En de puristen zullen ongetwijfeld blij zijn om ook bij dit model te kunnen genieten van een V12-symfonie!

De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

Net als de DS 7 verliest de DS 3 zijn ‘Crossback’-benaming bij zijn restyling. De elektrische uitvoering wordt dan weer wat gespierder en krijgt een batterij met een grotere capaciteit.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km