Audi
We zijn nog maar net gewend aan de nieuwe indeling van de modelnamen van Audi, maar nu voert het Duitse merk opnieuw een verandering door in zijn nomenclatuur. Al is het deze keer een wijziging die we enkel kunnen toejuichen.
Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Opels B-segmenter, de Corsa.
De huidige Opel Corsa werd geïntroduceerd in 2014 en loopt stilaan op zijn laatste benen. Zijn opvolger wordt binnenkort voorgesteld en werd samen met de nieuwe Franse eigenaar PSA uitgewerkt. Dit model staat nog op een basis van vorige eigenaar General Motors. Hij is er in twee versies: als driedeurs en als vijfdeurs, telkens met een kofferruimte van 285 liter.
Voor de vijfdeurs betaal je € 500 meer, maar hij verhoogt het gebruiksgemak wel aanzienlijk. Nog handig voor het gebruiksgemak is de rugleuning van de achterbank die in een 60/40-verhouding neerklapt, een optie van € 150.
Na de invoering van de WLTP-cyclus houdt Opel voor zijn Corsa alleen nog benzinemotoren over. De instapmotor is een atmosferische 1.2 viercilinder van 70 pk (vanaf € 13.200), gevolgd door een atmosferische 1.4 viercilinder van 90 pk (vanaf € 13.800). De topuitvoering is de 1.4 Turbo, met drukgevoede viercilinder van 100 pk (vanaf € 14.500). Of 150 pk, in de sportieve GSi (vanaf € 19.850). Twijfel niet, en ga voor de 1.4 Turbo van 100 pk. Die is sneller en soepeler, en bovendien aangenamer in gebruik dan de atmosferische motoren.
Alleen de atmosferische 1.4 laat je kiezen tussen een manuele vijfbak en een klassieke zestrapsautomaat. Die laatste kost je € 1.225 meer, maar onze voorkeur gaat uit naar de manuele versie. De atmosferische 1.2 is alleen gekoppeld aan een manuele vijfbak, de 1.4 Turbo aan een manuele zesbak. In dat geval bepaalt de motorkeuze dus de keuze van je versnellingsbak.
Omdat deze Corsa stilaan aftelt naar zijn pensioen, liggen de uitvoeringen dicht bij elkaar en gaat het eerder om speciale reeksen. De basisuitvoering van de Corsa heet Black Edition en combineert zwarte accenten op het dak, de velgen en het radiatorrooster met een standaarduitrusting die naar huidige normen vrij beperkt is. De versie Enjoy kost € 50 meer en kiest voor een comfortabelere aankleding. De speciale verjaardagsreeks 120 Years Edition kost € 250 meer, en zet die verjaardag op verschillende plaatsen in de verf.
Om je Corsa echt aan te kleden, moet je dus uitwijken naar de optielijst. Die houdt de prijzen gelukkig betaalbaar. Wij zouden nog kiezen voor metaalkleur (€ 480), het Connect Plus-promotiepakket (€ 120), met navigatie en smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, regensensor, automatische koplampen en manuele airco; parkeersensoren rondom (€ 500), een achteruitrijcamera (€ 300), de in ongelijke delen neerklapbare rugleuning (€ 150), digitale radio (€ 200), een lederen stuur met cruise control (€ 150) en het Winter Pack met zetel- en stuurverwarming (€ 400).
Opel Corsa 1.4 Turbo 100 Enjoy 6M, met metaalkleur, Connect Plus, Parkpilot voor- en achteraan, achteruitrijcamera, in ongelijke delen neerklapbare rugleuning, digitale radio, lederen stuur en Winter Pack: € 17.350
Tweedehands? Bekijk ook onze Opel Corsa-zoekertjes
We zijn nog maar net gewend aan de nieuwe indeling van de modelnamen van Audi, maar nu voert het Duitse merk opnieuw een verandering door in zijn nomenclatuur. Al is het deze keer een wijziging die we enkel kunnen toejuichen.
De Maybach EQS 680 SUV is het eerste elektrische model van de ultraluxueuze afdeling van Mercedes en kost minstens 215.380 euro in België.
De Japanse constructeur lanceert een nieuw bewakings- en volgsysteem.
De kilometerteller van deze berline is met meer dan 560.000 km teruggedraaid!