
Koetswerk
De huidige Opel Corsa werd
geïntroduceerd in 2014 en loopt stilaan op zijn laatste benen. Zijn opvolger
wordt binnenkort voorgesteld en werd samen met de nieuwe Franse eigenaar PSA
uitgewerkt. Dit model staat nog op een basis van vorige eigenaar General
Motors. Hij is er in twee versies: als driedeurs en als vijfdeurs, telkens met een
kofferruimte van 285 liter.
Voor de vijfdeurs betaal je € 500
meer, maar hij verhoogt het gebruiksgemak wel aanzienlijk. Nog handig voor het
gebruiksgemak is de rugleuning van de achterbank die in een 60/40-verhouding
neerklapt, een optie van € 150.
Motor
Na de invoering van de
WLTP-cyclus houdt Opel voor zijn Corsa alleen nog benzinemotoren over. De
instapmotor is een atmosferische 1.2 viercilinder van 70 pk (vanaf € 13.200),
gevolgd door een atmosferische 1.4 viercilinder van 90 pk (vanaf € 13.800). De
topuitvoering is de 1.4 Turbo, met drukgevoede viercilinder van 100 pk (vanaf €
14.500). Of 150 pk, in de sportieve GSi (vanaf € 19.850). Twijfel niet, en ga
voor de 1.4 Turbo van 100 pk. Die is sneller en soepeler, en bovendien aangenamer
in gebruik dan de atmosferische motoren.

Versnellingsbak
Alleen de atmosferische 1.4 laat
je kiezen tussen een manuele vijfbak en een klassieke zestrapsautomaat. Die
laatste kost je € 1.225 meer, maar onze voorkeur gaat uit naar de manuele
versie. De atmosferische 1.2 is alleen gekoppeld aan een manuele vijfbak, de
1.4 Turbo aan een manuele zesbak. In dat geval bepaalt de motorkeuze dus de
keuze van je versnellingsbak.
Uitrusting
Omdat deze Corsa stilaan aftelt
naar zijn pensioen, liggen de uitvoeringen dicht bij elkaar en gaat het eerder
om speciale reeksen. De basisuitvoering van de Corsa heet Black Edition en
combineert zwarte accenten op het dak, de velgen en het radiatorrooster met een
standaarduitrusting die naar huidige normen vrij beperkt is. De versie Enjoy
kost € 50 meer en kiest voor een comfortabelere aankleding. De speciale
verjaardagsreeks 120 Years Edition kost € 250 meer, en zet die verjaardag op
verschillende plaatsen in de verf.
Om je Corsa echt aan te kleden,
moet je dus uitwijken naar de optielijst. Die houdt de prijzen gelukkig
betaalbaar. Wij zouden nog kiezen voor metaalkleur (€ 480), het Connect
Plus-promotiepakket (€ 120), met navigatie en smartphone-integratie via Apple
CarPlay en Android Auto, regensensor, automatische koplampen en manuele airco; parkeersensoren
rondom (€ 500), een achteruitrijcamera (€ 300), de in ongelijke delen
neerklapbare rugleuning (€ 150), digitale radio (€ 200), een lederen stuur met
cruise control (€ 150) en het Winter Pack met zetel- en stuurverwarming (€
400).

Onze keuze
Opel Corsa 1.4 Turbo 100 Enjoy
6M, met metaalkleur, Connect Plus, Parkpilot voor- en achteraan,
achteruitrijcamera, in ongelijke delen neerklapbare rugleuning, digitale radio,
lederen stuur en Winter Pack: € 17.350
Tweedehands? Bekijk ook onze Opel Corsa-zoekertjes
