Keuzestress: zoveel kost de perfecte Range Rover Evoque

Op zoek naar een auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Land Rovers instapmodel: de Evoque.

  • Bervoets Wim
  • 22 juli 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Range Rover Evoque

Koetswerk

De nieuwe generatie van de Range Rover Evoque is er nog maar in één versie: als vijfdeurs. Geen driedeurs of cabriolet meer, wegens te weinig klantenvraag. Generatie twee is met zijn 4,37 meter trouwens even lang als de vorige Evoque, maar ruim kleiner dan concurrenten als de Volvo XC40 (4,43 meter), BMW X1 (4,44 meter), Audi Q3 (4,48 meter), en nipt kleiner dan zijn stalgenoot, de Jaguar E-Pace (4,40 meter). De koffer is 591 liter groot met de achterbank rechtop, en daarmee doet de Evoque het ruim beter dan zijn concurrenten: 460 liter voor de Volvo, 505 liter voor de BMW, 577 liter voor de Jaguar en 525 liter voor de Audi.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Range Rover Evoque

Motor

Op dit moment is de Range Rover Evoque verkrijgbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. Alle motoren zijn twee liter grote viercilinders uit de Ingenium-familie van Jaguar Land Rover. Het benzineaanbod begint bij de P200 (200 pk), gevolgd door de P250 (250 pk) en de P300 (300 pk). Aan dieselkant begint het motorgamma bij de D150 (150 pk), gevolgd door de D180 (180 pk) en de D240 (240 pk). Goed om weten: behalve de D150 zijn alle motoren milde hybrides. Een volwaardige plug-inhybride met driecilinder benzinemotor volgt binnenkort.

Hoewel de benzinemotoren iets aangenamer zijn in gebruik dan de dieselmotoren, laten ze aanzienlijk hogere verbruiks- en uitstootcijfers optekenen. Een dieselmotor zal voor de meeste kopers financieel gezien dan ook de meest aangewezen keuze zijn, tenzij je echt weinig kilometers doet. De D180 lijkt ons de gulden middenweg: hij zet betere prestaties neer dan de D150 maar is zuiniger dan de D240.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Range Rover Evoque

Versnellingsbak

De D150 heeft standaard een manuele zesbak en voorwielaandrijving (vanaf € 39.250). Hij is er ook met negentrapsautomaat en vierwielaandrijving (vanaf € 44.500). Alle andere motorversies zijn alleen verkrijgbaar met de negentrapsautomaat en vierwielaandrijving. Twijfel niet en ga voor de automaat.

Uitrusting

De nieuwe Range Rover Evoque is er in vier uitvoeringen: Evoque, Evoque S, SE en HSE. Daarnaast biedt Land Rover voor alle vier de uitvoeringen een sportiever aangeklede R-Dynamic-versie. Reken op een meerprijs van ongeveer € 2.400 tot € 2.500 afhankelijk van de uitvoering en motorversie. De basisuitvoering Evoque drukt de prijs, maar houdt de aankleding relatief beperkt. De uitvoering S (reken op € 4.450 extra) is royaler uitgerust en pakt al uit met elektrisch verstelbare lederen zetels, verkeersbordherkenning, navigatie, enzovoort.

SE (reken op € 5.400 bovenop de uitvoering S) lijkt ons dan weer de interessantste uitvoering voor een luxe-SUV als de Evoque, met een nog chiquere aankleding, uitgebreider verstelbare zetels, uitgebreide parkeerhulp, een digitaal instrumentenpaneel, elektrische kofferklep, enzovoort. De uitvoering HSE (reken op € 5.150 bovenop de uitvoering SE) gaat helemaal voor de luxueuze aankleding, met geperforeerd leder, een uitgebreidere zetelverstelling met geheugenfunctie, uitgebreide rijhulp, een Meridian-geluidsinstallatie, enzovoort.

Wij zouden dus gaan voor de uitvoering SE, en die nog aanvullen met metaalkleur (€ 943), de duurzame zetelbekleding met eucalyptustextiel en zetelverwarming vooraan en achteraan (€ 1.017), een Meridian-geluidsinstallatie (€ 813) en digitale radio (€ 356).

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Range Rover Evoque

Onze keuze

Evoque D180, met metaalkleur, zetelbekleding in eucalyptustextiel, verwarmbare voorzetels en achterzetels, Meridian-geluidsinstallatie en digitale radio: € 60.279

Tweedehands? Bekijk dan ook onze Range Rover Evoque-zoekertjes

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Range Rover Evoque

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km