Keuzestress: zoveel kost de perfecte Renault Captur

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Deze keer kijken we naar de Renault Captur.

  • Bervoets Wim
  • 09 januari 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Renault Captur

Koetswerk

De Renault Captur is een van die immens populaire crossovers in het B-segment, die compacte buitenafmetingen wil combineren met een ruim interieur: een lengte van 4,12 meter en een kofferruimte van 377 liter, die dankzij een verschuifbare achterbank toeneemt tot 455 liter. Met de hele achterbank neergeklapt kom je aan 1.235 liter.

Daarmee doet de Captur het niet slecht: hij laat concurrenten als de Kia Stonic (352 liter) en Seat Arona (400 liter) achter zich, houdt gelijke tred met de Dacia Duster (445 liter), maar moet concurrenten als de Opel Crossland X (520 liter) en Citroën C3 Aircross (520 liter) laten voorgaan.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Renault Captur

Motor

Op de Captur biedt Renault twee benzinemotoren en één diesel. In de twee laagste uitrustingsniveaus, Life en Zen, is de 0.9 TCe 90 nog de enige keuze, een driecilinder turbobenzine van 90 pk. De uitvoering Limited#2 biedt die motor ook aan, samen met Renaults beproefde dieselmotor, de 1.5 dCi van 90 pk. De hoogste uitvoering Intens voegt aan dat aanbod de nieuwe 1.3 TCe toe, in uitvoeringen van 130 en 150 pk.

Die laatste lijkt ons de meest geschikte keuze, en dan meer bepaald de 1.3 TCe 130. Die is een stuk vinniger dan de wat krappe 0.9 TCe 90, maar hoeft qua prestaties nauwelijks onder te doen voor de 1.3 TCe 150. Bovendien is hij € 1.800 goedkoper: € 22.950 tegenover € 24.750.

Versnellingsbak

Alleen de 1.5 dCi-dieselmotor laat je kiezen tussen een manuele versnellingsbak met vijf verzetten of Renaults EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verzetten. Dat kan ook alleen maar in de hoogste uitvoering. Het prijsverschil bedraagt dan € 1.350 maar zouden we zo laten, tenzij je maximaal op rijcomfort gesteld bent. De 0.9 TCe is altijd gekoppeld aan een manuele vijfbak, de 1.3 TCe 130 krijgt een manuele zesbak, en de 1.3 TCe 150 heeft de EDC-versnellingsbak met zes verzetten standaard.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Renault Captur

Uitrusting

De basisuitvoering Life kost € 17.200 en beperkt de standaarduitrusting tot de meest noodzakelijke items, zoals elektrische ruiten en elektrische spiegels. Pas vanaf de uitvoering Zen (€ 19.200) krijg je een manuele airco, een lederen stuur, een infotainmentsysteem met touchscreen van 7 duim met digitale radio, Bluetooth en Apple CarPlay.

Limited#2 (€ 19.650) voegt aan die standaarduitrusting onder meer nog navigatie en mistlichten toe. De hoogste uitvoering Intens (€ 22.950) zorgt nog voor een opgewaardeerd infotainmentsysteem, automatische airco, een afneembare en wasbare zetelbekleding en een achteruitrijcamera.

Renault bundelt nog wel enkele opties in handige packs, zoals het Cool & Sound-pakket op de uitvoering Life, met digitale radio, Bluetooth en manuele airco (€ 1.000), of het City-pakket met elektrisch inklapbare spiegels en achteruitrijcamera op de uitvoering Zen (€ 400). De uitvoering Intens heeft onder meer nog een Easy Parking-pakket met dodehoekwaarschuwing en uitgebreide parkeerhulp (€ 600).

De uitvoering hangt dus vooral af van de motor die je kiest: wil je de nieuwe 1.3 TCe, dan kom je automatisch bij de uitvoering Intens uit. Ga je voor een andere motor, dan is de Limited#2 wellicht de meest interessante keuze.

Onze keuze

Captur 1.3 TCe 130 6M Intens, met metaalkleur (€ 450) en Easy Parking-pack (€600): € 24.000

Tweedehands? Bekijk ook onze Renault Captur-zoekertjes

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Renault Captur

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km