Keuzestress: zoveel kost de perfecte Renault Mégane

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Deze keer kijken we naar de Renault Mégane.

  • Bervoets Wim
  • 09 april 2018
  • 1.357 weergaven

Koetswerk

Was de vorige Mégane er ook nog als driedeurs, dan blijft nu bij de hatchback alleen de vijfdeursversie over. Die begint vanaf € 18.325. Toch raden we aan om voor de breakversie te gaan, de Mégane Grandtour. Die doet met 580 liter aan kofferruimte (en 1.695 liter met de achterbank neer) niet alleen beter dan de aanvaardbare 434 liter in de vijfdeurs, maar de Grandtour is ook makkelijker moduleerbaar, biedt een vlakke laadvloer voor grote voorwerpen, en kost maar € 900 meer: de Grandtour begint vanaf € 19.225.

Motor

Ook hier leggen we het omslagpunt voor particuliere kopers het best op 30.000 kilometer, zo wees een studie van VAB uit. Leg je minder kilometers af, dan ben je het best gebaat met een benzinemotor. Doe je toch meer dan 30.000 kilometer per jaar of kies je een Mégane als bedrijfswagen, dan kom je wellicht bij een diesel uit.

Renault laat je bij de benzinemotoren kiezen tussen viercilinders: de Energy TCe 100 (1,2 liter, 100 pk) en Energy TCe 130 (1,2 liter, 130 pk). Ga je voor de GT-uitvoering (vanaf € 30.325), dan is de Energy TCe 205 (1,6 liter, 205 pk) de enige benzinekeuze. Helemaal bovenaan het benzinegamma staat uiteraard de Mégane RS (1,8 liter, 280 pk, vanaf € 34.550). Onze voorkeur gaat uit naar de Energy TCe 130: die kost in een vergelijkbare uitrustingsversie € 1.000 meer dan de basismotor, maar zet wel betere prestaties en een iets gunstiger verbruik neer.

Een diesel? Dan kan je kiezen tussen de Energy dCi 90 (1,5 liter, 90 pk), Energy dCi 110 (1,5 liter, 110 pk) en de Energy dCi 130 (1,6 liter, 130 pk). Ook hier is de GT-uitvoering beschikbaar, met de Energy dCi 165 (1,6 liter, 165 pk). Hier vinden we de gulden middenweg de beste keuze: de dCi 110 is iets krachtiger dan de dCi 90, maar hoeft ondanks zijn kleinere longinhoud niet onder te doen voor de dCi 130.

Versnellingsbak

De Mégane biedt zowat altijd de keuze tussen een manuele versnellingsbak en een EDC-automaat met dubbele koppeling. De manuele versnellingsbak telt altijd zes verzetten, de EDC-automaat zeven verzetten bij de TCe-benzinemotoren, en eveneens zes verzetten bij de dCi-diesels en de Mégane RS.

Was de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling in de Volkswagen Golf zijn meerprijs nog waard, dan is dat in de Renault Mégane niet helemaal het geval: de EDC mist wat verfijning, waardoor we de € 1.500 die Renault extra vraagt, ergens anders voor zouden gebruiken en de manuele versnellingsbak aanraden.

Uitrusting

Het basisuitrustingsniveau in de Mégane heet Life (vanaf € 18.325, TCe 100 en dCi 90) en krijgt klimaatregeling, een snelheidsregelaar, een radio met Bluetoothaansluiting en elektrische ruiten vooraan. Zen (vanaf € 20.375, TCe 100, dCi 90 en dCi 110) doet er onder meer een regensensor, automatische klimaatregeling met twee zones, elektrische ruiten achteraan en automatische koplampen bij. De versie Limited#2 (vanaf € 21.325, TCe 100, TCe 130 en dCi 110) voegt handenvrij starten, parkeersensoren achteraan en het R-Link 2-infotainmentsysteem toe.

Royaal wordt de uitrusting vanaf het niveau Intens (vanaf € 22.375, TCe 100, TCe 130, dCi 110 en dCi 130), met onder meer rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, navigatie, digitale radio en het Multi-Sense-systeem met verschillende rijmodi. De GT-Line (vanaf € 23.875, TCe 100, TCe 130, dCi 110 en dCi 130) maakt de aankleding een stuk sportiever, terwijl de Bose Edition (vanaf € 25.575, TCe 130, dCi 110 en dCi 130) het comfort nog meer verhoogt, met parkeersensoren vooraan, een achteruitrijcamera, een chauffeurszetel met massagefunctie en een Bose-audio-installatie.

Wij suggereren de Intens-versie: die beschikt standaard over enkele veiligheidsitems die de lagere uitrustingsniveaus niet hebben, en voegt er nog een navigatiesysteem aan toe. De optielijst blijft daardoor relatief beperkt.

Onze keuze:

Mégane Grandtour Energy TCe 130 6M Intens, met metaalkleur, Easy Parking-pack (parkeersensoren vooraan, achteruitrijcamera en dodehoekwaarschuwing): € 25.475

Tweedehands? Bekijk ook onze Renault Mégane-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km