Keuzestress: zoveel kost de perfecte Suzuki Swift

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Suzuki’s succesmodel: de Swift.

  • Bervoets Wim
  • 26 december 2018

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Suzuki Swift

Koetswerk

Suzuki begon in 2005 met de volledig vernieuwde Swift aan een nieuw succesverhaal. Vorig jaar verscheen de derde generatie, die niet groter werd, maar kleiner. Met 3,84 meter is hij kleiner dan zijn voorgangers en ook kleiner dan de Baleno. Dat merk je binnenin amper, want met 265 liter aan kofferruimte met de achterbank rechtop (579 liter met de achterbank neer) doet deze derde Swift beter dan generaties een en twee. Goed om weten: de Swift is er alleen nog als vijfdeurs.

Nog goed om weten: ook nu heeft Suzuki weer een Swift Sport in de catalogus. Beslist een ommetje waard voor fans van lichte en sportieve hatchbacks, maar wij mikken nu even alleen op de ‘gewone’ Swift.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Suzuki Swift

Motor

Die is verkrijgbaar met twee motoren: de 1.2 Dualjet, een atmosferische benzineviercilinder van 90 pk (vanaf € 14.699), en de 1.0 Boosterjet, een driecilinder turbobenzine met 112 pk (vanaf € 17.899). Beide motoren zijn er ook nog eens als SHVS, Suzuki’s benaming voor een mild hybrid-systeem dat vooral werkt als start/stopsysteem en dat acceleraties ondersteunt.

De beste motor is volgens ons degene die de vorige generaties van de Swift altijd moesten missen: de turbobenzine. De 1.0 Boosterjet geeft de Swift genoeg pit: hij pikt gretig aan onderin de toeren en zoekt met plezier de hogere toerentallen op. Je hoort hem wel aan het werk, maar dat stoort gelukkig nooit. De turbobenzine belooft een gemiddeld theoretisch verbruik van 4,9 liter en een CO2-uitstoot van 112 g/km. Neem je hem met SHVS, dan dalen die cijfers tot 4,4 liter en 100 g/km. Vergeleken met een 1.2 Dualjet in dezelfde uitvoering kost de 1.0 Boosterjet je € 1.200 extra.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Suzuki Swift

Versnellingsbak

Standaard komt de Swift met een manuele vijfbak. De 1.2 Dualjet is er ook met CVT-automaat. Je betaalt dan € 1.400 extra vergeleken met een manuele versie in dezelfde uitvoering. De 1.0 Boosterjet is op zijn beurt ook te krijgen met een klassieke automaat met zes verzetten, die je € 2.800 extra kost vergeleken met de manuele versie. Je zit dan wel een uitvoering hoger. De Swift is ten slotte een van de weinige compacte auto’s die ook een vierwielaangedreven versie heeft. Zijn meerwaarde op onze markt is echter beperkt.

Tenzij je er een ontspannen en gezapige rijstijl op nahoudt, kies je het best gewoon voor de manuele versie. Je bespaart niet alleen op je budget, hij past ook veel beter bij het karakter van de Swift.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Suzuki Swift
Keuzestress: zoveel kost de perfecte Suzuki Swift

Uitrusting

De Swift heeft vier uitvoeringen, al zijn de meeste motorversies maar te combineren met één uitvoering. De basisuitvoering heet GA (Grand Advantage), is alleen verkrijgbaar met de 1.2 met manuele bak (€ 14.699) en houdt de uitrusting beperkt tot het minimum. GL (Grand Luxe), ook alleen verkrijgbaar met de 1.2 met manuele bak (€ 15.699) doet er standaard manuele airco en een radio/cd-speler met Bluetooth en USB)-aansluiting bij.

De interessantere uitvoeringen heten GL+ (Grand Luxe +) en GLX (Grand Luxe Xtra). Je betaalt wel wat meer (€ 16.699 voor de 1.2 met manuele bak en € 17.899 voor de 1.0 met manuele bak voor de GL+, € 19.199 voor de 1.2 met SHVS en € 20.399 voor de 1.0 met SHVS voor de GLX), maar je krijgt er meer voor in ruil. De GL+ geeft je bijvoorbeeld een achteruitrijcamera, digitale radio, Apple CarPlay en zetelverwarming, de GLX doet daar een cruise control, automatische airco en navigatie bovenop.

De optielijst is dus beperkt tot metaalkleur (€ 475), een upgrade voor de radio (€ 450), een cruise control (€ 553) en enkele packs. Wel zijn er nog heel wat accessoires om je Swift verder mee aan te kleden.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Suzuki Swift

Onze keuze

Suzuki Swift 1.0 GL+ 5M, met metaalkleur (€ 475) en cruise control (€ 553): € 18.927

Tweedehands? Bekijk ook onze Suzuki Swift-zoekertjes

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Suzuki Swift

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km