Keuzestress: zoveel kost de perfecte Volvo XC40

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Volvo’s kleinste SUV, made in Belgium: de XC40.

  • Bervoets Wim
  • 27 juli 2018
  • 3.762 weergaven

Koetswerk

De XC40 maakt het je niet moeilijk: hij is er natuurlijk maar in één koetswerkversie. Die is 4,43 meter lang, en daarmee 26 centimeter korter dan de XC60, die op een ander platform staat. Deze XC40 legt qua afmetingen eigenlijk nipt de duimen voor de BMW X1 (4,44 meter) en de Volkswagen Tiguan (4,49 meter). Hij moet zijn Duitse concurrenten ook laten voorgaan als je naar het koffervolume kijkt: 460 liter voor de Volvo, 505 liter voor de BMW en maar liefst 615 liter voor de VW. Gelukkig is die koffer wel praktisch en moduleerbaar, en is de binnenruimte op niveau.

Motor

De Volvo heeft een ruim motoraanbod, dat binnenkort nog wordt uitgebreid met hybride en elektrische varianten. Het benzineaanbod begint bij een driecilinder in combinatie met een manuele zesbak, de T3, die 156 pk sterk is (vanaf € 30.400). Daarop volgen de T4 en T5, allebei gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De T4 heeft 190 pk en is voor- of vierwielaangedreven (vanaf € 36.700), de T5 heeft 247 pk, drijft altijd de vier wielen aan en is niet beschikbaar in de basisuitvoering (vanaf € 45.760).

Het dieselaanbod begint eveneens met het cijfer “3”: de D3 (vanaf € 32.950) is een viercilinder met 150 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak of een achttrapsautomaat. Hij is er ook met vierwielaandrijving, maar komt dan altijd met automaat (vanaf € 37.100). De krachtigste diesel is de 190 pk sterke D4, met automaat en vierwielaandrijving, vanaf € 40.100.

De benzinedriecilinder, de T3, lijkt volgens de eerste berichten de verwachtingen niet helemaal waar te maken. Dat hopen we snel zelf te kunnen ontdekken in een eerste test. Wel weet hij de vanafprijs van de XC40 stevig te drukken. Tenzij dat criterium van belang is in je beslissing, raden we daarom voorlopig de T4 aan, die ondanks zijn 190 pk geen rassprinter is, maar dat stoort niet: de XC40 mikt vooral op comfort. Wie veel kilometers maalt, doet met de basisdiesel niets verkeerd.

Versnellingsbak

De keuze tussen manuele versnellingsbak of automaat stelt zich alleen bij de D3. De versie met automaat kost je € 2.100 meer. Op de instapmotoren na biedt Volvo sowieso de meeste van zijn nieuwe modellen alleen nog met automaat aan. De keuze tussen zelf schakelen of laten schakelen maak je dus wanneer je de motor kiest. Goed om weten is dat de Volvo-automaten perfect hun werk doen bij een ontspannen rijstijl, maar niet graag worden opgejaagd.

Uitrusting

De basisuitvoering van de Volvo XC40 is al meer dan correct uitgerust, met rijstrookhulp en verkeersbordherkenning, een regensensor, digitaal instrumentenpaneel, snelheidsregelaar en led-koplampen. De Momentum-uitvoering kost € 2.250 meer en voegt er automatische airco aan toe, meer verstelmogelijkheden voor de zetels, een betere audio-installatie en parkeersensoren achteraan. Hij kleedt de XC40 ook iets netter aan. De topuitvoering heet Inscription, kost € 3.000 meer dan de Momentum-uitvoering en voegt onder meer een lederen interieur en mistlampen toe, naast een luxueuzere aankleding. R-Design is de sportieve uitvoering en begint vanaf € 41.950.

De degelijke standaarduitrusting vul je best aan met enkele optiepakketten in plaats van afzonderlijke opties. Zo vinden we het Business-pakket interessant (€ 2.350 op de standaarduitvoering, € 1.950 op Momentum en Inscription): het bevat navigatie, een betere audio-installatie, achteruitrijcamera met parkeersensoren en een elektrische kofferklep. Business Luxury (€ 2.900, niet op de standaarduitvoering) voegt daar heel wat opties voor de koffer aan toe, en zetelverwarming.

Nog het vermelden waard is het Intellisafe Pro-pakket (€ 1.560), dat een dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto bevat, maar ook de Pilot Assist, Volvo’s semi-autonome rijhulp voor op de snelweg.

Onze keuze

XC40 T4 Momentum, met metaalkleur (€ 780), Business Luxury Line-pakket (€ 2.900), Intellisafe Pro-pakket (€ 1.560), Mirror-pakket (€ 400) en DAB+ (€ 310): € 45.120

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Het merk stopt in 2024 met de productie van de berline.

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

En dat zeggen wij niet, maar wel een wetenschappelijke studie van de Britse universiteit van Loughborough!

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

Aanbevolen tests voor jou

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km