Koopje van het moment: Jaguar S-Type, een Jag voor minder dan €3.000!

Ja, je kan al met een Jaguar rijden voor een zeer schappelijke prijs. Maar is dat wel een goed idee?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 maart 2023
  • Aankoop

Eind de jaren ’80 was het nobele Jaguar aan het wankelen: de rekeningen stonden in het rood. De redding kwam uit Amerika, toen de reus Ford het merk overnam. Voor Ford moest er bespaard worden om winst te kunnen maken. Terwijl er werd ingespeeld op de nostalgische snaar, gebruikte Ford allerlei technische onderdelen uit zijn voorraaddoos, werd het Jaguar-gamma verkleind en werd het geheel in een neo-retrokleedje gewikkeld. En zo ontstond de S-Type in 1998.

Hoewel de naam en de voorzijde verwijzen naar de glorieuze luxeberlines van de jaren ’60, kan het model onderhuids geen aanspraak maken op een dergelijke stamboom: het platform werd bijvoorbeeld gedeeld met de slappe Lincoln LS. Onder de kap werden ook de V6’en en V8’en gedeeld met andere modellen van de groep. Hoewel sommigen dit misschien zien als een gebrek aan exclusiviteit, moet het beschouwd worden als een essentiële stap op de weg terug naar winstgevendheid. 

Teleurstellend of verrassend?

Hoewel de motoren en aandrijflijnen niet nieuw waren, werden ze toch aangepakt door Jaguar. Onderweg is de S-Type geen razende sportwagen, maar eerder een comfortabele reisberline die af en toe wel een stukje bochtige binnenweg kan smaken. De 4 liter-V8 van 286 pk is natuurlijk fantastisch, maar met 245 pk doet de 3 liter-V6 niet onder! Kortom, dit is wel degelijk een echte Jaguar.

Constante evolutie

In de loop der jaren is de S-Type steeds beter geworden. Een eerste facelift in 2001 moderniseerde het model en gaf hem een nieuwe instapmotor: een 2,5 liter-V6 van 200 pk. Aan de andere kant van het gamma verschijnt een sportieve R-versie, waarvan de 4,2 liter-V8 met compressor bijna 400 pk belooft! In 2004 kwam de laatste facelift en werd er een V6-dieselmotor geïntroduceerd. Een primeur voor Jaguar, maar ook een geslaagde eerste poging dankzij de biturbomotor van 2,7 liter en 204 pk, die soepel en stil zijn werk doet. In 2007 wordt de productie stopgezet na bijna 300.000 exemplaren. 

Maak uw keuze

Hoewel de diesel geweldig is in gebruik, raden we toch de 3 liter-V6 benzinemotor aan, zonder twijfel de meest consistente motor van het gamma. De V8’en zijn natuurlijk voortreffelijk, zeker als R-versie, terwijl de 2.5 ook weet te overtuigen, maar die laatste mist wat pit bij lage toerentallen. De overgrote meerderheid van de exemplaren is uitgerust met een automatische versnellingsbak, wat geen straf is, zeker bij de modellen met de 6-bak van ZF (vanaf de eerste facelift). Hoewel je al exemplaren kan vinden vanaf 3.000 euro, tel je daar best nog eens 2.000 of 3.000 euro bij voor een mooier model. De betrouwbaarheid is dik in orde wat betreft de mechanische onderdelen, maar de elektronische stukken konden beter.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Jaguar? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Jaguar-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km