Laadpassen: wie helpt je het best opladen?

We kregen een vraag binnen over laadpassen en -abonnementen: “ik ga elektrisch rijden, maar merk dat niet elke laadpaal samenwerkt met de app die ik heb gedownload. Wat nu?”. Ons antwoord vind je hieronder.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 16 mei 2022
  • Ecologisch

In de meeste Vlaamse dorpen en steden vind je om de paar 100 meter wel een laadpunt voor stekkerwagens, maar dat betekent niet dat je gewoon kan aankomen en je kabel eraan hangen. Om de sessie te starten, moet je zo’n laadpaal vertellen wie je bent. Zo weet de stroomaanbieder aan wie de ‘getankte’ elektriciteit mag worden gefactureerd. Maar hoe doe je dat, je identificeren aan een laadpunt?

Breed aanbod

Een laadpunt wordt geïnstalleerd door een bedrijf dat niet noodzakelijk ook de facturatie van de laadbeurten voor zich neemt. Dat laatste kan door meerdere spelers tegelijk. We trekken de analogie met je mobiele telefoon: je sluit een abonnement af bij provider A, maar wanneer je in het buitenland bent, bel je via het netwerk van een plaatselijke provider B. Toch moet je geen apart abonnement aangaan bij B, want je vertrouwde aanbieder groepeert alles netjes in één factuur.

Alleen ligt het voor laadpunten net iets ingewikkelder: sommige providers geven je toegang tot nagenoeg elke laadpaal in heel Europa, andere beperken zich tot één land of zelfs de palen van één installateur. Dus is het nuttig om wat onderzoek te doen voor je een provider kiest.

App, kaart, badge of plug-and-play

Dat onderzoek kan flink wat studiewerk en spreadsheets vereisen. Sommige providers werken met een app om je aan te melden bij het laadpunt waar je wil opladen. Die app biedt dan sowieso ook een overzicht van de laders waar hij mee compatibel is, en vaak kan je zelfs controleren of een laadpunt vrij is of bezet. Veel providers bieden ook nog een fysieke inlogmogelijkheid, in de vorm van een pasje of badge met RFID-identificatie. Je kan dan gewoon voor het laadpunt swipen om je aan te melden.


Sommige aanbieders van gelijkstroom-snelladers met CCS-kabel (FastNed, Ionity) kennen nog een andere mogelijkheid: je registreert online het chassisnummer van je wagen en wanneer je dan bij een van hun laadpunten inplugt, herkent de laadpaal je wagen en begint het laden automatisch. Hetzelfde geldt voor Tesla-rijders die aan een Supercharger van het merk willen opladen: plug-and-play…

Gewoon registreren of abonnement?

Daarnaast bieden veel providers de keuze tussen een gewone account of een met een abonnement. In het tweede geval geniet je in ruil voor een vaste maandelijkse vergoeding een gunsttarief voor je laadstroom. Interessant voor wie regelmatig naar alle uithoeken van het land of het continent moet, minder voor wie vooral thuis of op kantoor oplaadt.

Nog een tip: kijk bij een laadpunt steeds even op het etiket. Soms kan je gratis opladen met via de app van een lokale speler terwijl je vaste provider je geld zou aanrekenen. Zo ontdekten we recent tijdens een trip in Frankrijk de laadpunten van Freshmile: opladen was gratis met de app van het bedrijf, maar een van onze vaste providers kondigde in zijn eigen app aan tarieven van meer dan 2 euro per kWh te rekenen voor diezelfde laadpalen. Alsjeblieft…

Ja, maar welke provider is de beste?

Het is niet aan ons om hier reclame te maken voor commerciële spelers op de markt, maar twee ‘oude’ providers op de markt die een mooie dekking in heel Europa bieden, zijn ChargeMap en Plugsurfing. Ook het voormalige NewMotion – na een overname herdoopt tot Shell Recharge – werkt op veel plaatsen in de hele EU, net zoals EDI van Belgisch automagnaat D’Ieteren of de laadpassen van installateur Stroohm.




Sinds kort heeft Tesla een deel van zijn Supercharger-netwerk opengesteld voor EV’s van andere merken, in Noorwegen, Nederland en Frankrijk – en weldra ook in andere landen, zo belooft de constructeur. Van plug-and-play is geen sprake voor niet-Teslarijders, want je kan enkel inloggen via de app van de Californische autobouwer.


Het geval VK

Kan je dan echt nergens gewoon met je bankkaart betalen? Niet in de EU in elk geval, op een paar uiterst zeldzame uitzonderingen na. Het Verenigd Koninkrijk heeft echter een paar jaar geleden een wet uitgevaardigd die bepaalt dat elke laadpaal op zijn grondgebied een lezer voor bank- of kredietkaarten moet hebben. Dan vervalt meteen de vraag of de provider die je gebruikt wel toegang biedt tot het laadpunt waar je staat. Komaan Europa, wat houdt je tegen?

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km