Mongrip: polsbandjes om deel te worden van de legende

Deze exclusieve accessoires worden gemaakt uit F1-banden.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 23 november 2021
  • Aankoop
  • 1.394 weergaven

Het in 2016 opgerichte Mongrip is waarschijnlijk het enige luxemerk dat overblijfselen uit de autoracerij omtovert tot modeaccessoires. Het basisidee, dat ontsproot uit het brein van Braziliaans racepiloot Augusto Farfus en Italiaans zakenman Giancarlo Medici, was eenvoudig: banden recupereren die tijdens races gemonteerd waren op de auto’s van de grootste piloten, om ze te gebruiken als basismateriaal om unieke polsbandjes te maken. 

Veel meer dan enkel wat rubber

Jaren van onderzoek, testen en de keuze van leveranciers waren nodig om een polsbandje van hoge kwaliteit te ontwikkelen. Accessoires die dus ontwikkeld worden op basis van een gecertificeerde band, gebruikt tijdens het wereldkampioenschap F1 in het verleden, maar ook in andere autosportcompetities. Deze banden worden geselecteerd en gekocht door internationale consultants en door kenners van renstallen bij privéverzamelaars en professionals. Voor ze verwerkt worden, worden alle banden zorgvuldig geanalyseerd en getest in een laboratorium. Nadat ze gevalideerd zijn, worden ze versneden door middel van een gepatenteerde techniek die ervoor zorgt dat de Kevlar structuur in de band behouden blijft. 

Druppelsgewijze productie

In functie van de afmetingen, fysieke karakteristieken, staat en bouwwijze van de band, maken de ambachtslui van Mongrip een beperkte reeks armbandjes van nooit meer dan 500 stuks. Elk accessoire krijgt een identificatienummer dat gelinkt is aan de unieke band waarvan het gemaakt is. Echte verzamelstukken die tegelijkertijd authentiek, uniek en exclusief zijn. De sluiting, gemaakt van zilver, staal of 18-karaat goud, draagt ofwel het logo van het merk, ofwel een herkenbaar teken wanneer het gaat om een exclusieve collectie. Prijzen voor de meest recente GT Race-collectie starten bij € 66,37 per stuk, maar de prijzen kunnen stijgen tot € 4.400 voor een armband uit de Ayrton Senna Legend Limited-collectie met 18-karaat goud!

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 14.498
2021

Benzine, Andere

€ 13.998
2021

Benzine, Manueel

€ 18.998
2021

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 9.800
2013
124.300 km

Benzine, Automaat

€ 62.950
3.790 km

Andere, Manueel

€ 138.200
1973
132.248 km

Diesel, Automaat

€ 39.950
12.388 km