Mont Blanc-tunnel: hij gaat 3 maanden dicht gedurende 18 jaar!

Het indrukwekkende bouwwerk heeft een stevige verjongingskuur nodig.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 24 november 2022
  • Buitenland
  • 2.338 weergaven

De Mont Blanctunnel is een onmisbare verbinding tussen Frankrijk en Italië, die Chamonix in de Franse Haute-Savoie verbindt met het Italiaanse Courmayeur in de Val d'Aosta. Toen hij in 1965 werd ingehuldigd, was het met 11,6 km de langste wegtunnel ter wereld! Op 24 maart 1999 vloog een koelvrachtwagen met margarine en bloem in brand op ongeveer 7 km van de Franse ingang van de tunnel, waarbij 39 mensen omkwamen. Deze tragedie leidde tot de sluiting van de tunnel gedurende drie jaar om ingrijpende werkzaamheden uit te voeren, waaronder het herstel van het gewelf dat tijdens de brand zwaar beschadigd raakte.

Twintig jaar later zijn er opnieuw grote werkzaamheden nodig, dit keer vertoont de tunnel de sporen van zijn gevorderde leeftijd. Een paar dagen geleden kondigden de twee beheersmaatschappijen, de Italiaanse en de Franse, die elk een helft van de tunnel beheren, aan dat de tunnel de komende 18 jaar met tussenpozen gesloten zal zijn, elk jaar gedurende drie maanden! Dit nieuws heeft veel stof doen opwaaien, omdat deze herhaalde sluitingen zouden kunnen leiden tot een aanzienlijke vertraging van het vrachtverkeer in de betrokken maanden.

Waarom zo’n lange renovatie?

Eén van de verklaringen die worden gegeven voor zo'n lange renovatieperiode is de aanwezigheid van asbest in de tunnel. De tunnel werd voltooid in 1965, toen Italië één van de belangrijkste producenten was van deze veelbesproken isolator. Hij werd dan ook voorzien van dit materiaal, dat destijds veel gebruikt werd vanwege zijn uitstekende fysische en mechanische eigenschappen. Het asbest moet nu worden verwijderd en vervangen door een duurzamere isolatie. En die operatie moet worden uitgevoerd over 11 km!

Hoe geraak je dan in Italië?

Om de Mont Blanc-tunnel te vermijden en toch in Italië te komen, kunnen we alleen maar de Grand-Saint-Bernard tunnel aanbevelen, die Bourg-Saint-Pierre in Wallis (Zwitserland) verbindt met Saint-Rhémy-en-Bosses in Val d'Aoste (Italië). Met een lengte van 5,8 km ben je in vijf minuten door de tunnel en er zijn minder files dan bij zijn Frans-Italiaanse tegenhanger. Hij is ook korter en kost minder: € 26,90 voor de éénrichtingstraject (€ 43,10 heen- en terug). Door Zwitserland boven Frankrijk te kiezen, kan je bovendien flink besparen doordat je geen 'péage' hoeft te betalen. Het Zwitserse vignet (40 CHF, zo'n € 41) is het hele jaar geldig!


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Meric Dagli.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Ford Ranger

Zoveel kost de nieuwe Ford Ranger

Je moet minimum € 44.750 exclusief BTW veil hebben voor een exemplaar, en dan hebben we het zelfs niet over de nieuwe Platinum topuitvoering!

Deze unieke ‘50 jaar Porsche Design’ 911 2.4 Targa is te koop

Deze unieke ‘50 jaar Porsche Design’ 911 2.4 Targa is te koop

Dit model vormde de inspiratiebron voor de gloednieuwe 911 Edition 50Y Porsche Design.

Audi lanceert een nieuwe laaddienst

Audi lanceert een nieuwe laaddienst

Die biedt makkelijk toegang tot laadpunten in heel Europa en werkt ook met een abonnementsformule voor goedkopere laadtarieven.

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Neen, dit is geen Ferrari 250 GTE, de eerste vierzitter van de autobouwer met het steigerende paard als logo. Er is vandaag nog steeds veel speculatie rond deze Ferrari 330 America...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km