Nieuw blussysteem voor EV-batterijen

Deze Oostenrijkse uitvinding maakt dat EV’s niet langer door de brandweer in een watertank worden gegooid na een ongeval.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 17 november 2021
  • Veiligheid

Tegenstanders van elektrische auto’s delen graag filmpjes van een EV die in lichterlaaie staat en die maar niet te blussen lijkt. Hoewel die anekdotische episodes lijken te suggereren dat elektrische auto’s brandgevaarlijk zijn, hebben wetenschappelijke studies al aangetoond dat dit niet klopt. Per miljoen gereden kilometers zal een EV  namelijk 8 keer minder vaak in  brand vliegen dan een auto met een fossiele brandstofmotor. Maar als het misgaat, kampen lithium-ionbatterijen wel met een specifiek gebrek: ze branden weliswaar traag uit, maar het proces kan dagen in beslag nemen. Daarom kiezen sommige brandweerkorpsen voor een radicale oplossing: een kraan pakt de hele auto op en gooit hem in een bak water om de brand in de kiem te smoren.

Het Oostenrijkse bedrijf Rosenbauer heeft nu een alternatieve oplossing bedacht die de aanpak omkeert: in plaats van de auto naar het water te brengen, wordt het water naar de auto gestuurd. De brandweerlui moeten maar heel even in de buurt van de auto komen om een soort plug in het accupakket te  duwen waarlangs water kan worden binnengepompt en vervolgens kan de rest van op afstand worden aangestuurd. Het systeem werkt met standaard bluswater en de pomp van om het even welke brandweerwagen maakt meer dan voldoende druk om alles correct te laten functioneren. Door water rechtstreeks in de accu te pompen, wordt de brand geblust en worden de oververhitte cellen van de batterij gekoeld tot onder de kritische hittegrens.

Voor alle zekerheid kan het systeem bovendien eenvoudig op de auto aangesloten blijven wanneer die wordt afgesleept. Als de accu tijdens het transport alsnog in brand zou vliegen, volstaat het om langs de aangesloten koppeling extra water te pompen en het probleem is opgelost.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Rosenbauer.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km