Nieuwe regels voor parkeren aan openbare laadpalen

Federaal minister van mobiliteit Georges Gilkinet werkt aan regels om ervoor te zorgen dat openbare laadpalen vaker beschikbaar zijn.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 08 juni 2022
  • Wetgeving

Niets zo vervelend als je met een elektrische auto rijdt om niet te kunnen opladen omdat er een auto aan de laadpaal geparkeerd staan zonder in te pluggen. Of laadpaalklevers die gewoon blijven staan lang nadat hun auto is opgeladen. De weinige laadpalen die er al zijn, zijn op die manier ook nog eens minder bruikbaar. In Nederland was er al een gerechtelijke uitspraak tegen laadpaalklevers, en komt er ook België een wettelijk kader.

Betalend parkeren

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil de rotatiesnelheid aan laadpalen verhogen, met andere woorden dat er meer auto’s op een dag kunnen laden. Daarom wordt het vanaf september verplicht voor auto’s die aan een laadpaal parkeren om effectief op te laden, wat tot nu toe niet het geval was. Eens opgeladen, moeten bestuurders hun voertuig verplaatsen. Sommige gemeentes voorzagen wel al eigen regels, zoals bijvoorbeeld een kost van 0,01 euro per minuut nadat de batterij volgeladen is Antwerpen, een boete van 40 euro voor niet-ladende voertuigen in Hasselt of een maximale parkeerduur aan laadpalen in Brugge.

Door de aanpassing van de wegcode zullen dezelfde regels gelden in heel het land. Naast het verplicht opladen, zullen plaatsen aan laadpalen voortaan beschouwd worden als parkeerplaatsen, waardoor zelfs elektrische auto’s die aan het laden zijn, parkeergeld moeten betalen als ze in een zone met betalend parkeren liggen. Op die manier wil de minister vermijden dat auto’s die niet noodzakelijk moeten laden, toch inpluggen om zo parkeergeld te vermijden.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km