Op wintersport met een elektrische auto: 5 tips

Met een EV naar de Alpen is geen probleem, maar met deze tips wordt het nog iets eenvoudiger.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 19 februari 2020
  • Buitenland

1. Plan je trip

Net zoals met een andere auto is het slim om een lange trip op voorhand te plannen. Alleen moet je nu niet alleen kijken naar fijne stopplaatsen voor onderweg en gelegenheden om de kinderen even buiten te laten spelen, maar moet je ook even de beschikbare laadpunten langs je route onderzoeken: wat is hun laadvermogen en hoeveel kost het om er te laden? En vooral: onderweg zijn tegenwoordig laadpunten genoeg, maar op je bestemming kan het soms iets lastiger zijn. Vraag op voorhand aan je hotel, B&B of camping of je wat van hun stroom mag ‘pikken’ voor je auto om discussies ter plekke te vermijden. Steeds meer horecazaken hebben trouwens een laadpunt op hun parking geïnstalleerd als dienst voor hun klanten.

2. Kabels

Voor de tragere wisselstroomlaadpalen op je bestemming heb je je eigen Type 2-kabel nodig (die niet bij elke EV standaard wordt geleverd). En om aan een gewoon stopcontact te kunnen laden, heb je een mobiele connector nodig. Kijk ook na of je land van bestemming een netwerk heeft dat overeenkomt met dat van je eigen land. Zo werkt het Noorse stroomnetwerk volgens een andere standaard waar niet al onze EV’s kunnen laden of wil het in de Ardennen nog wel eens gebeuren dat je een stopcontact zonder aarding tegenkomt, wat ook niet heel veilig is.

3. Laadpassen

Om onderweg je laadbeurten te kunnen betalen, heb je een laadpas nodig waardoor het laadpunt de facturatiegegevens kent. Er zijn een paar pan-Europese pasjes (Plugsurfing, Chargemap en The New Motion/Shell zijn een paar voorbeelden), maar in sommige landen vind je nog laadpunten die enkel met een pas van een plaatselijke aanbieder werken. Onderzoek dat dus op voorhand – bijvoorbeeld via de website Plugshare.com.

4. Onderweg laden: niet te vol

Hoe voller de accu, hoe trager de auto laadt. Het is daarom zinloos om telkens tot 80 procent te laden, laat staan tot 100 procent. Het is beter dat je probeert tot pakweg 60 procent te ‘tanken’ en dan je batterij weer tot pakweg 10 procent leeg te rijden. Het recupereren van die 50 procent van de accu gaat in veel moderne EV’s tegenwoordig in een twintigtal minuutjes (in een Tesla Model 3 of Porsche Taycan zelfs nog sneller). Om van 60 naar 80 procent te laden, heb je vaak nog eens 20 minuten nodig. Wil je graag toch een langer stuk kunnen doorrijden en dus meer stroom laden, plan dan een langere laadbeurt in combinatie met een maaltijd. Eten bestellen, opeten, nog even je handen wassen: dat duurt al gauw een 45 minuten. Op die tijd kan je EV verrassend veel rijbereik recupereren.

5. De terugweg: laad op het laatste moment

Bij aankomst parkeer je je EV voor een week in de winterkou. Zoals we eerder al hebben besproken, kan de batterij daar perfect tegen, maar bij het vertrek zal je geen regeneratiefunctie hebben. En dat net terwijl je bergaf gaat. De remedie is eenvoudig: laad je auto pas weer op net voor je vertrekt. Probeer het einde van de laadbeurt af te stemmen op het exacte moment van je vertrek, en laad tot 85 procent (een te volle batterij kan ook niet recupereren). De batterij warmt op door de wrijving van het laden zodat je volop kan profiteren van de regeneratiefunctie. Dat biedt een dubbel voordeel: de remmen moeten niet werken om de auto bergafwaarts te vertragen, en je kan zo meerdere tientallen kilometers ‘gratis’ recupereren.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km