Audi
De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...
1 op 4 chauffeurs weet niet wat hij moet doen als er een prioritair voertuig nadert. Dat blijkt uit een onderzoek van Vias Institute. Wat zegt de wegcode daar eigenlijk over?
6 op de 10 Belgen heeft de afgelopen maand de weg moeten vrijmaken voor politie, brandweer of ambulance. Dat verloopt blijkbaar niet zonder risico: 8 procent van de chauffeurs zegt nerveus te worden wanneer zwaailichten en sirenes naderen. Bij jonge chauffeurs is dat zelfs 22 procent. Meer nog: elke maand geraken er in ons land 6 mensen gewond of sterven ze zelfs in ongevallen met ambulances, becijferde Vias Institute.
Nochtans is de opdracht duidelijk, zegt Vias: zodra je de sirene van een prioritair voertuig hoort, moet je onmiddellijk de doorgang vrijmaken, voorrang verlenen en indien nodig stoppen. Zo staat het ook in artikel 38 van de wegcode. Artikel 37 geeft aan wanneer je een politie- of brandweerwagen of ambulance als een “prioritair voertuig met dringende opdracht” moet beschouwen: wanneer de zwaailichten aanstaan (artikel 37.2) en de sirene (artikel 37.3). Dat blijkt slechts 1 op 5 Belgen te weten, zegt Vias.
1 op 6 Belgen denkt foutief dat een prioritair voertuig een dringende opdracht heeft als alleen de zwaailichten branden, en dan ook door het rode licht mag rijden. Maar in artikel 37.4 van de wegcode staat dat een prioritair voertuig door het rode licht mag rijden als de sirene opstaat, nadat het eerst stopt en als het geen gevaar oplevert voor andere weggebruikers. Nochtans is dat een belangrijke regel: volgens Vias gebeurt 53 procent van de ongevallen met prioritaire voertuigen op een kruispunt.
Wat doe je het best op autosnelwegen en in de file als er een prioritair voertuig met zwaailicht en sirene aankomt? 15 procent van de Belgen neemt het zekere voor het onzekere en wijkt uit naar rechts, om zo de linkerrijstrook vrij te maken. Nochtans is het “visgraatprincipe” de meest efficiënte oplossing: op de twee meest links gelegen rijstroken wijken de auto’s op de linkerrijstrook uit naar links, die op de rechterrijstrook naar rechts.
Op die manier ontstaat er een doorgang voor prioritaire voertuigen, die ze in Duitsland een Rettungsgasse noemen. Dat visgraatprincipe vindt 72 procent van onze landgenoten de meest aangewezen oplossing, Vlamingen (80 procent) nog iets meer dan Walen (62 procent). Het principe ligt op tafel om te worden opgenomen in de vernieuwde wegcode in 2021.
Vias geeft tot slot nog enkele tips om prioritaire voertuigen vlot door te laten:
- Let goed op je omgeving en zet je radio niet te hard
- Blijf kalm en ga niet plots remmen, wijk volledig uit naar rechts als je dat veilig kunt
- Gebruik in de file het visgraatprincipe
- Rij nooit een kruispunt op als je het daarmee blokkeert
- Stop nooit op de weg of in een bocht
De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!