Porsche zet in op synthetische brandstoffen

Duur om te maken, maar veelbelovend volgens de constructeur.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 18 november 2020

Toegegeven, verbrandingsmotoren staan niet symbool voor de toekomst. Alle constructeurs proberen vandaag om de CO2-uitstoot van hun modellen zoveel mogelijk te verminderen. Een neveneffect daarvan is dat alternatieve aandrijfvormen worden ontwikkeld, waaronder elektrische aandrijving.

Porsche zet in op synthetische brandstoffen

Toch heeft de verbrandingsmotor zijn laatste woord nog niet gesproken en miljoenen wagens op benzine, diesel of gas zullen nog jarenlang op onze wegen rondrijden. Daarom kijken autobouwers als Porsche naar zogenaamde synthetische brandstoffen. Dat zijn brandstofmengsels die niet zijn afgeleid van aardolie, maar die uit een andere bron zijn gewonnen, zoals steenkool, bruinkool of aardgas.

In tegenstelling tot waterstof moeten deze brandstoffen van een nieuwe generatie niet onder hoge druk of gekoeld worden opgeslagen om ze te kunnen vervoeren. Tankstations kunnen dus gewoon met tankwagens worden bevoorraad zoals nu gebeurt met conventionele brandstoffen. Porsche-CEO Oliver Blume legt uit: “Synthetische brandstoffen op basis van volledig hernieuwbare energie bezitten het potentieel om een belangrijk element te worden”. Zeker omdat 70 procent van de Porsches die ooit zijn gebouwd sinds het merk is opgericht vandaag nog steeds rondrijdt.

Dure synthese

Porsche zet in op synthetische brandstoffen
Alleen is de productie van synthetische brandstoffen duur. Een liter synthetische benzine kost vandaag 10 dollar. Toch is Porsche ervan overtuigd dat die prijs in de toekomst zal zakken en het hoopt op middellange termijn te kunnen landen op minder dan 2 dollar per liter. De perfectionering van deze brandstoffen en de democratisering van hun productie zal uit de autosport komen, die ook heel sterk inzet op deze toekomstoplossing.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Porsche AG.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km