Jaguar
Deze Jaguar is niets minder dan de duurste E-Type ooit geworden! En als we zijn geschiedenis bekijken, snappen we waarom...
De Europese journalisten die lid zijn van Autobest hebben 14 nieuwe elektrische modellen getest in reële omstandigheden, en dat op een zo transparant mogelijke manier.
De Europese journalisten die lid zijn van de organisatie Autobest zijn opnieuw samengekomen in het kader van de ECOBEST Challenge. In dit geval testten ze 14 verschillende elektrische modellen in reële omstandigheden, en dat op een zo transparant mogelijke manier. Het objectief? Checken of de auto’s wel degelijk in staat zijn om op een volle batterij het volledige aantal kilometers af te leggen dat aangekondigd wordt door de autobouwers. Wat zijn volgens jou de modellen die daarin geslaagd zijn?
![]() | ![]() |
In tegenstelling tot bij de vorige editie slaagde geen enkel model er in om verder te rijden dan het door de autobouwer aangekondigde rijbereik. Enkele auto’s wisten zich echter te onderscheiden door in de buurt te komen van de 90 % van het officiële cijfer: de Aiways U6, de BMW iX1, de Hyundai Ioniq 6, de Subaru Solterra, de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID. Buzz. De slechtste leerling is bij deze editie de Polestar 2. OK, het ging dan wel om de minder zuinige ‘Performance’-uitvoering, maar het model wist slechts 402 van de beloofde 555 km af te leggen.
Net zoals tijdens de vorige editie testten de journalisten ook enkele ongewone zaken. Zoals het aantal kilometers dat nog afgelegd kan worden eens de boordcomputer aangeeft dat de batterij leeg is. Op dat vlak blonk de Subaru Solterra uit, door nog 45 kilometer verder te rijden. Met behulp van een laadpaal met een vermogen van 350 kW testten ze ook welk model het snelst 100km rijbereik kon bijladen. En op dat vlak wist de Hyundai Ioniq 6 zich te onderscheiden dankzij zijn 800V-architectuur, en dat met een tijd van amper 4 minuten! Als de technologie zich op die manier verder ontwikkelt, doen we er binnen enkele jaren langer over om een auto vol benzine te tanken dan om een EV op te laden… dat hopen we toch.
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Deze Jaguar is niets minder dan de duurste E-Type ooit geworden! En als we zijn geschiedenis bekijken, snappen we waarom...
De allerlaatste Volvo op diesel zal begin 2024 worden geproduceerd. Daarna stopt de Zweedse constructeur volledig met dit type brandstof.
Voor een elektrische wagen moet je andere keuzes maken dan voor een auto met verbrandingsmotor: batterijcapaciteit, aantal motoren en/of vermogen, type boordlader, enzovoort. Hoe moet je dan kiezen? Laten we eens oefenen met het gamma van de Ford Mustang Mach-E.
Polestar heeft niet enkel het design en het rijbereik verbeterd van de Polestar 2 voor modeljaar 2024, maar ook de prijzen zijn (iets) lager in België. Hier het overzicht.