Retrofit, wat is de situatie in België?

Op dit moment is een tot elektrische auto omgebouwde bestaand model homologeren in België bijzonder ingewikkeld. Gelukkig ligt er een voorstel tot decreet op tafel om dit te vereenvoudigen. Maar wat weet je eigenlijk over retrofit?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 03 mei 2022
  • Wetgeving
  • 6.439 weergaven

Moest je de term 'retrofit' nog niet kennen, leggen we het kort nog even uit. Technisch gezien betekent het dat een nieuwer onderdeel, dat bij de bouw niet beschikbaar was, op een ouder voorwerp wordt gemonteerd. In de auto-industrie gaat het dan bijvoorbeeld over een oudere auto achteraf uitrusten met veiligheidsgordels of LED-verlichting. De laatste jaren betekent retrofitting echter steeds vaker het installeren van een elektrische aandrijving in plaats van een verbrandingsmotor.





En dat komt vaak niet alleen... 

Deze elektrificatie gaat vaak gepaard met een andere trend, die van de restomod. Hier wordt niet enkel de motor aangepast, maar de hele auto! Het interieur, het koetswerk, ... alles wordt subtiel verbeterd om de 'vintage' ervaring te behouden en tegelijkertijd te genieten van rijgemak en moderne technologieën. Let wel, niet alle restomods zijn elektrisch en niet alle retrofits zijn restomods, maar soms gaan ze wel hand in hand.

Ingewikkeld, niet?

Het probleem is dat het veranderen van de motor van een voertuig niet helemaal naar de zin is van de Belgische autoriteiten... Momenteel moet je, om deze praktijk officieel in ons land toe te passen, een verificatie en homologatie van de fabrikant vragen! Een andere oplossing is de auto te laten keuren in Duitsland, Frankrijk, Nederland of een ander buurland dat de verandering van motortype toestaat, om zo een certificaat te krijgen dat in heel Europa geldig is. Ingewikkeld, niet?

Veelbelovende gesprekken!

In februari werd een voorstel voor een decreet ingediend om die aanpassingen hier makkelijker te maken, maar niet iedereen is het daarmee eens. Een vereenvoudigde individuele homologatie, specifieke door de overheid toegestane kits of erkende installateurs, … discussies op federaal niveau maar ook binnen de gewesten lopen nog. Het blijft dus wachten voor we een oude auto die op elektriciteit rijdt in België kunnen homologeren.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Volvo EX90, het Zweedse elektrische vlaggenschip

Zoveel kost de Volvo EX90, het Zweedse elektrische vlaggenschip

Voorlopig moet je er niet op hopen dat je met deze brok technologie kan rijden voor minder dan € 100.000 …

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Neen, dit is geen Ferrari 250 GTE, de eerste vierzitter van de autobouwer met het steigerende paard als logo. Er is vandaag nog steeds veel speculatie rond deze Ferrari 330 America...

Wat denk je van een prestigieuze rijervaring op ijs?

Wat denk je van een prestigieuze rijervaring op ijs?

Een ideetje om te delen met de HR-verantwoordelijke op je werk?

Verrassing: dit premiummerk heeft de hoogste aankooptevredenheid bij klanten

Verrassing: dit premiummerk heeft de hoogste aankooptevredenheid bij klanten

Het springt 8 plaatsen hoger in het beroemde klassement en komt daarmee voor Porsche en Lexus. Het Italiaanse merk eindigt daarmee ver voor het Duitse trio Audi, BMW en Mercedes!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km