Retrofit, wat is de situatie in België?

Op dit moment is een tot elektrische auto omgebouwde bestaand model homologeren in België bijzonder ingewikkeld. Gelukkig ligt er een voorstel tot decreet op tafel om dit te vereenvoudigen. Maar wat weet je eigenlijk over retrofit?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 03 mei 2022
  • Wetgeving

Moest je de term 'retrofit' nog niet kennen, leggen we het kort nog even uit. Technisch gezien betekent het dat een nieuwer onderdeel, dat bij de bouw niet beschikbaar was, op een ouder voorwerp wordt gemonteerd. In de auto-industrie gaat het dan bijvoorbeeld over een oudere auto achteraf uitrusten met veiligheidsgordels of LED-verlichting. De laatste jaren betekent retrofitting echter steeds vaker het installeren van een elektrische aandrijving in plaats van een verbrandingsmotor.





En dat komt vaak niet alleen... 

Deze elektrificatie gaat vaak gepaard met een andere trend, die van de restomod. Hier wordt niet enkel de motor aangepast, maar de hele auto! Het interieur, het koetswerk, ... alles wordt subtiel verbeterd om de 'vintage' ervaring te behouden en tegelijkertijd te genieten van rijgemak en moderne technologieën. Let wel, niet alle restomods zijn elektrisch en niet alle retrofits zijn restomods, maar soms gaan ze wel hand in hand.

Ingewikkeld, niet?

Het probleem is dat het veranderen van de motor van een voertuig niet helemaal naar de zin is van de Belgische autoriteiten... Momenteel moet je, om deze praktijk officieel in ons land toe te passen, een verificatie en homologatie van de fabrikant vragen! Een andere oplossing is de auto te laten keuren in Duitsland, Frankrijk, Nederland of een ander buurland dat de verandering van motortype toestaat, om zo een certificaat te krijgen dat in heel Europa geldig is. Ingewikkeld, niet?

Veelbelovende gesprekken!

In februari werd een voorstel voor een decreet ingediend om die aanpassingen hier makkelijker te maken, maar niet iedereen is het daarmee eens. Een vereenvoudigde individuele homologatie, specifieke door de overheid toegestane kits of erkende installateurs, … discussies op federaal niveau maar ook binnen de gewesten lopen nog. Het blijft dus wachten voor we een oude auto die op elektriciteit rijdt in België kunnen homologeren.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Koopje van het moment: Jaguar S-Type, een Jag voor minder dan €3.000!

Koopje van het moment: Jaguar S-Type, een Jag voor minder dan €3.000!

Ja, je kan al met een Jaguar rijden voor een zeer schappelijke prijs. Maar is dat wel een goed idee?

TVR Cerbera Speed 12: de Heilige Graal staat te koop!

TVR Cerbera Speed 12: de Heilige Graal staat te koop!

Ben je van het onverschrokken type? Goed nieuws: de enige TVR Cerbera Speed 12 met goedkeuring voor de openbare weg staat te koop. Zonder overdrijven een unieke kans!

Ooit van een ‘autoplant’ gehoord?

Ooit van een ‘autoplant’ gehoord?

Audi België heeft samen met Daniel Ost, de Belgische meesterbloemist, een prototype ontwikkeld om een plant in de auto te houden. Als het idee aanslaat bij de klanten, zal dit plantje ook aangeboden worden als accessoire.

Tesla heeft een contactloos testcentrum in Zweden!

Tesla heeft een contactloos testcentrum in Zweden!

Het is gemakkelijker dan ooit om een Model S, 3, X of Y te testen. Je moet enkel een afspraak maken op de site van Tesla, ter plaatse eens bellen en je bent binnen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 33.490
2021
19.500 km