Swindon Powertrain maakt van je klassieke Mini een EV

Het Britse bedrijf Swindon biedt elektrisch ombouwkits aan voor de klassieke Mini.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 06 november 2020

Swindon Powertrain maakt van je klassieke Mini een EV

Stel: je bent gek op de klassieke Mini met zijn iconische looks en zijn legendarische, kartachtige rijgedrag. Maar je woont in het centrum van een stad met een lage-emissiezone, of je bent het onderhoudsintensieve karakter van zo’n klassieker moe. Dan heeft het Britse bedrijf Swindon een oplossing in de vorm van een ombouwkit die van je klassieke Mini een 100 procent elektrische auto maakt.

Swindon Powertrain maakt van je klassieke Mini een EV

80 kilo

Je moet daarvoor zelfs geen grote toegevingen doen, want de verbouwing maakt de auto slechts 80 kilo (het gewicht van een volwassen passagier) zwaarder, zodat hij 720 kilo weegt. Bovendien is de elektromotor met zijn 110 pk en 136 Nm een stuk krachtiger dan de originele motoren van Mini, waardoor het kleine stadswagentje in 9,2 seconden naar 100 km/u optrekt.

12 kWh

Swindon Powertrain maakt van je klassieke Mini een EV

De batterij is wel maar 12 kWh groot, en hoewel Swindon geen geschat rijbereik opgeeft, zou het ons sterk verbazen als je daar meer dan 120 kilometer mee kan afleggen. Dit is dus puur een speeltje voor in de stad.

Swindon Powertrain maakt van je klassieke Mini een EV

11.750 tot 87.000 euro…

Swindon biedt twee mogelijkheden: ofwel koop je de ombouwkit en zorg je zelf voor de conversie en – vooral – de homologatie van je eigen klassieke Mini. Dan kost het je minstens 10.620 pond (een kleine 11.750 euro), al heb je voor dat bedrag enkel de motor.

Swindon Powertrain maakt van je klassieke Mini een EV

De batterij, de DC/DC-omvormer en dergelijke meer moet je nog apart kopen en monteren. Wie zich al die moeite wil besparen, kan bij het bedrijf ook een van de 100 kant-en-klare omgebouwde Mini’s kopen die het heeft klaargestoomd. Dan moet je wel liefst 79.000 pond (87.000 euro) meebrengen…

Swindon Powertrain maakt van je klassieke Mini een EV

Meer info vind je op de officiële website van Swindon.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Swindon.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km