Te koop: dit gedrocht is een stuk Ferrari-geschiedenis

Een foute tuningpoging? Een oplapbeurt door ‘s werelds slechtste koetswerkhersteller? Neen, dit is een ontwikkelingsprototype voor de LaFerrari... en jij kan hem kopen!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 29 maart 2022
  • Aankoop

In 2013 werd de LaFerrari onthuld, de nieuwste supercar in een rijtje van uitzonderlijke modellen van het merk, na de 288 GTO, F40, F50 en de Enzo. Hij moest het opnemen tegen de McLaren P1 en de Porsche 918 Spyder, en het was de eerste hybride van het merk. Aan zijn lancering ging dan ook heel wat ontwikkeling vooraf, en die begon met deze ‘test mule’. Een mule is een auto die enkel dient om techniek te testen, en daarbij nog niets prijs te geven over de looks van de toekomstige auto. Het koetswerk dient dan ook enkel om die techniek aan het oog te onttrekken, niet om schoonheidsprijzen te winnen.

458 met V12

Deze ‘M6’ test mule was de eerste in de ontwikkelingsfase voor de LaFerrari en diende vooral om mechanische componenten als de remmen, de besturing en de ophanging te testen. Hij is gebaseerd op een zwaar aangepaste Ferrari 458 Italia. Het aluminium chassis werd verstevigd en de V8 vervangen door de V12 met hybridesysteem die als basis zou dienen voor de LaFerrari. Tussen mei 2011 en december 2012 werd er intensief mee getest, waarna de M6 geparkeerd werd en Ferrari overstapte op nieuwe testmodellen.


In 2016 werd de test mule verkocht aan een trouwe Ferrari-klant, ongetwijfeld iemand die al één van de 499 (eigenlijk 500) LaFerrari’s in zijn garage had staan. Het model heeft 3.322 kilometer op de teller, maar of de koper er ooit effectief mee gereden heeft, is niet duidelijk. Het model mag immers niet gebruikt worden op de openbare weg.

Er zijn unieke LaFerrari’s, en er is deze one-off die van onschatbare waarde is in de geschiedenis van Ferrari. Hoe onschatbaar, dat weten we op 14 mei, wanneer hij verkocht wordt op de RM Sotheby’s veiling in Monaco, compleet met Ferrari Classiche certificering en de set verwijderbare plastic koetswerkpanelen.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Michael Jurtin ©2022 Courtesy of RM Sotheby's.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km