Terugblik op één van de meest innovatieve motoren van zijn tijd!

We hebben het over de V10 waarmee de in 2009 onthulde Lexus LFA uitgerust was.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 04 april 2022
  • Straf

Omstreeks de millenniumwende besliste Toyota om een sportieve coupé te lanceren die dienst moest doen als technologisch uitstalraam. Een bolide die uitzonderlijke prestaties moest leveren, en waarmee de Japanse autobouwer zijn technologische en mechanische kennis kon tonen. Het project zou echter bijna een decennium op zich laten wachten, en uiteindelijk werd de Lexus LFA pas in 2009 onthuld, op het Autosalon van Tokio.

Revolutionair

Om ervoor te zorgen dat alle schijnwerpers op de LFA gericht zouden zijn, kozen de Japanse ingenieurs voor een lange lijst aan technische innovaties, te beginnen met een synthetisch chassis versterkt met koolstofvezel, net als bij de bolides in de F1. Nog een kleine revolutie: het gebruik van een V10 die in nauwe samenwerking met Yamaha ontwikkeld werd. Het blok met een cilinderinhoud van 4.805 cc kreeg een hoek van 72°, omwille van een beter mechanisch evenwicht, en werd uitgerust met een VVT-i systeem op elke nokkenas voor een continu variabele kleppentiming. Verder zien we ook zuigers in gesmeed aluminium en drijfstangen en kleppen in titanium.

Deze uitzonderlijke mechaniek zorgt voor een maximumvermogen van 560 pk aan 8.700 t/min voor een koppel van 480 Nm. Daarmee verpulvert de LFA de sprint van 0 naar 100 in amper 3,7 seconden! Zijn topsnelheid ligt op 325 km/u!

Een diva!

Een karaktertrek van het blok is zijn bijzondere stemgeluid, dat doet denken aan het geluid van de F1-wagens uit die tijd, vooral hoog in de toeren. Dit goddelijke geluid werd door Toyota-ingenieurs bestempeld als “het gebrul van een engel”… niet mis! Om ervoor te zorgen dat de inzittenden optimaal konden genieten van deze mechanische serenade, ontwikkelden de ingenieurs drie aparte kanalen waarmee het geluid van de in- en uitlaat naar… het interieur geleid konden worden!


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Toyota-Lexus.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km