Toekomstig collectors’ item: Koenigsegg CC8S, de allereerste

Veel artisanale autoconstructeurs dromen ervan om Ferrari en Lamborghini te kloppen. Zo goed als alle pogingen zijn mislukt, maar toch zijn een paar uitzonderingen erin geslaagd. Koenigsegg maakt deel uit van deze heel kleine kring en het eerste ‘productiemodel’ van het merk, de CC8S, treedt vandaag via de voordeur toe tot de wereld van de collecties.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 september 2021
  • Aankoop

Alles begon voor Koenigsegg met een eerste prototype dat in 1996 werd onthuld. Het zou nog 4 jaar duren voor een eerste productiemodel aan het publiek werd voorgesteld en… nog eens twee jaar alvorens de eerste auto aan een klant werd geleverd. De lange wachttijd was echter de moeite waard, want de CC8S klopte echt alle concurrentie: een chassis in kevlar versterkt met koolstofvezel, een ophanging uit de autosport en een verwijderbaar dak. Een andere verrassing: bijna alles was in eigen huis gemaakt. Met één uitzondering: de motor was een herwerkte V8 van Ford.

CCR

Met zijn 660 pk en manuele zesversnellingsbak haalde de CC8S bijna 380 km/u, zo werd beloofd. In 2004, na slechts twee jaar productie, verving Koenigsegg de CC8S door de CCR, waarvan de motor tot 800 pk was opgevoerd. Dat cijfer varieert echter wel in functie van de bron en… de getankte brandstof. Ook hier was de levensduur van het model weer kort, want in 2006 werd de CCR vervangen door de CCX met een in eigen huis ontwikkelde motor.

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • Er zijn 6 exemplaren gemaakt van de CC8S en 14 van de CCR. De kans om er een te koop te vinden is met andere woorden minimaal.
  • Voor een groot onderhoud moet de auto naar de fabriek.
  • Een prijskaartje kleven op zo’n zeldzaam model is lastig, maar gaat uit van minstens 6 nullen.
  • Elke auto is uiteraard uniek, en zoals zo vaak met dit type auto kan de geschiedenis de prijs sterk doen schommelen. De kans is klein dat zo’n dure auto aan een nobele onbekende is verkocht.
  • Slechts weinigen hebben het voorrecht genoten om met een Koenigsegg te mogen rijden, maar de meningen zijn onverdeeld: deze auto’s zijn brutaal.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Door credits te kopen bij de elektrische autobouwer vermijden de Britten Europese boetes.

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

De Italiaanse designer en bedenker van de oorspronkelijke Countach is niet te spreken over de moderne herinterpretatie van het model door Lamborghini. En dat laat hij luid en duidelijk blijken…

Geheime toekomstige Pagani al uitverkocht

Geheime toekomstige Pagani al uitverkocht

De opvolger van de Huayra zou “niet meer dan 300 keer” worden gemaakt en komt er in twee smaken.

Chevrolet Corvette Z06: het monster is los

Chevrolet Corvette Z06: het monster is los

Twee jaar na de ‘beschaafde’ versie stelt Chevrolet de Z06-variant voor van zijn Corvette. Die is gemener, krachtiger en luidruchtiger dan de Stingray en helemaal op het circuit afgestemd.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 20.990

Diesel, Manueel

€ 37.510
14 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.596

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 53.000
2020
17.500 km

Benzine, Automaat

€ 62.900
32.500 km

Diesel, Automaat

€ 16.990
94.121 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 59.950
2020
14.021 km