Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 november 2021
  • Aankoop

Elke schroef en bout van deze auto ademt competitie uit: een aluminium structuur (afgeleid van die van de Elise), een Toyota-motor die door een compressor werd opgekieteld tot 255 pk bij 8.000 o/m, een manuele zesversnellingsbak, overbemeten remmen en… een compleet gebrek aan comfortelementen. Het lage gewicht (om en bij de 700 kilo, afhankelijk van de gekozen opties) gaf hem supersonische prestaties: 0 naar 100 km/u was in slechts 4 seconden achter de rug.

Het is duidelijk dat de efficiëntie van deze Lotus fenomenaal was. Hij was aan het asfalt gekleefd en verblufte de meest ervaren bestuurders. Op de weg leek hij echter niet helemaal in zijn element: geen enkel comfortelement, geen voorruit, geen praktische aspecten en zelfs geen… deuren, wat zijn gebruiksmogelijkheden sterk inperkte. Beschouw zijn homologatie dus als een toestemming om over de weg naar het dichtstbijzijnde circuit te rijden, het terrein bij uitstek om zijn potentieel ten volle te benutten.

5 dingen om te weten

  • Controleer zeker de documenten, niet elk exemplaar was gehomologeerd voor de weg
  • Een helm dragen is meer dan aangeraden
  • De meeste exemplaren hebben het stuur rechts
  • Reken op 50.000 tot 60.000 euro
  • Je kan een exemplaar kopen in het Verenigd Koninkrijk, maar dat is complex geworden sinds de Brexit, met talrijke administratieve en financiële obstakels zoals de douanerechten


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km