Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 november 2021
  • Aankoop
  • 4.247 weergaven

Elke schroef en bout van deze auto ademt competitie uit: een aluminium structuur (afgeleid van die van de Elise), een Toyota-motor die door een compressor werd opgekieteld tot 255 pk bij 8.000 o/m, een manuele zesversnellingsbak, overbemeten remmen en… een compleet gebrek aan comfortelementen. Het lage gewicht (om en bij de 700 kilo, afhankelijk van de gekozen opties) gaf hem supersonische prestaties: 0 naar 100 km/u was in slechts 4 seconden achter de rug.

Het is duidelijk dat de efficiëntie van deze Lotus fenomenaal was. Hij was aan het asfalt gekleefd en verblufte de meest ervaren bestuurders. Op de weg leek hij echter niet helemaal in zijn element: geen enkel comfortelement, geen voorruit, geen praktische aspecten en zelfs geen… deuren, wat zijn gebruiksmogelijkheden sterk inperkte. Beschouw zijn homologatie dus als een toestemming om over de weg naar het dichtstbijzijnde circuit te rijden, het terrein bij uitstek om zijn potentieel ten volle te benutten.

5 dingen om te weten

  • Controleer zeker de documenten, niet elk exemplaar was gehomologeerd voor de weg
  • Een helm dragen is meer dan aangeraden
  • De meeste exemplaren hebben het stuur rechts
  • Reken op 50.000 tot 60.000 euro
  • Je kan een exemplaar kopen in het Verenigd Koninkrijk, maar dat is complex geworden sinds de Brexit, met talrijke administratieve en financiële obstakels zoals de douanerechten


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Andere

€ 13.998
2021

Benzine, Manueel

€ 14.498
2021

Benzine, Manueel

€ 18.998
2021

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 39.950
12.388 km

Benzine, Automaat

€ 62.950
3.790 km

Diesel, Manueel

€ 9.800
2013
124.300 km

Andere, Manueel

€ 533.800
1973
1.466 km