Tweerichtingsladen, of hoe een EV je stroomfactuur kan helpen verlagen

Audi experimenteert met tweerichtingsladen voor de e-tron en legt uit hoe dat de klant stroom helpt besparen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 27 juli 2020
  • Kosten
  • 1.624 weergaven

Tweerichtingsladen, of hoe een EV je stroomfactuur kan helpen verlagen

Audi experimenteert met tweerichtingsladen in een “zo goed als productierijpe” e-tron. Dat betekent dat de auto in een woning met zonnepanelen aan een gelijkstroomlader van 12 kW wordt gekoppeld om op te laden. Die lader, de auto en de sturing van de zonnepanelen communiceren met elkaar zodat de batterij van de wagen wordt opgeladen met de overtollige zonnestroom die niet door de woning wordt opgeëist.

Op die manier vermijdt het systeem dat het openbare stroomnet wordt ‘belast’ met zonnestroom. ’s Nachts kan de lader in omgekeerde richting werken (vandaar de naam ‘tweerichtingsladen’) en de stroom uit de accu van de wagen gebruiken om de woning van stroom te voorzien. Het systeem waakt er daarbij uiteraard wel voor dat de volgende ochtend nog genoeg stroom in de batterij van de auto overblijft om te kunnen rijen.

Tweerichtingsladen, of hoe een EV je stroomfactuur kan helpen verlagen

Daardoor moet minder stroom van het net worden afgenomen en bespaart de klant dus op zijn elektriciteitsfactuur. Voorlopig is de technologie niet beschikbaar voor klanten, maar Audi heeft wel de ambitie om het onderzoek verder richting serieproductie te loodsen. Het Duitse merk is hier trouwens niet als eerste mee bezig: zowel Nissan als Mitsubishi zijn al een paar jaar bezig met tweerichtingsladen en hebben al een paar jaar experimenten lopen, onder meer in Japan en in… Nederland.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Neen, dit is geen Ferrari 250 GTE, de eerste vierzitter van de autobouwer met het steigerende paard als logo. Er is vandaag nog steeds veel speculatie rond deze Ferrari 330 America...

Zoveel kost de nieuwe Ford Ranger

Zoveel kost de nieuwe Ford Ranger

Je moet minimum € 44.750 exclusief BTW veil hebben voor een exemplaar, en dan hebben we het zelfs niet over de nieuwe Platinum topuitvoering!

Deze unieke ‘50 jaar Porsche Design’ 911 2.4 Targa is te koop

Deze unieke ‘50 jaar Porsche Design’ 911 2.4 Targa is te koop

Dit model vormde de inspiratiebron voor de gloednieuwe 911 Edition 50Y Porsche Design.

Audi lanceert een nieuwe laaddienst

Audi lanceert een nieuwe laaddienst

Die biedt makkelijk toegang tot laadpunten in heel Europa en werkt ook met een abonnementsformule voor goedkopere laadtarieven.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km