Tweerichtingsladen, of hoe een EV je stroomfactuur kan helpen verlagen

Audi experimenteert met tweerichtingsladen voor de e-tron en legt uit hoe dat de klant stroom helpt besparen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 27 juli 2020
  • Kosten

Tweerichtingsladen, of hoe een EV je stroomfactuur kan helpen verlagen

Audi experimenteert met tweerichtingsladen in een “zo goed als productierijpe” e-tron. Dat betekent dat de auto in een woning met zonnepanelen aan een gelijkstroomlader van 12 kW wordt gekoppeld om op te laden. Die lader, de auto en de sturing van de zonnepanelen communiceren met elkaar zodat de batterij van de wagen wordt opgeladen met de overtollige zonnestroom die niet door de woning wordt opgeëist.

Op die manier vermijdt het systeem dat het openbare stroomnet wordt ‘belast’ met zonnestroom. ’s Nachts kan de lader in omgekeerde richting werken (vandaar de naam ‘tweerichtingsladen’) en de stroom uit de accu van de wagen gebruiken om de woning van stroom te voorzien. Het systeem waakt er daarbij uiteraard wel voor dat de volgende ochtend nog genoeg stroom in de batterij van de auto overblijft om te kunnen rijen.

Tweerichtingsladen, of hoe een EV je stroomfactuur kan helpen verlagen

Daardoor moet minder stroom van het net worden afgenomen en bespaart de klant dus op zijn elektriciteitsfactuur. Voorlopig is de technologie niet beschikbaar voor klanten, maar Audi heeft wel de ambitie om het onderzoek verder richting serieproductie te loodsen. Het Duitse merk is hier trouwens niet als eerste mee bezig: zowel Nissan als Mitsubishi zijn al een paar jaar bezig met tweerichtingsladen en hebben al een paar jaar experimenten lopen, onder meer in Japan en in… Nederland.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km