V2L, V2G en V2H: de elektrische auto, een batterij op wielen?

De algemene afkorting ‘V2X’ slaat op de mogelijkheid om ook van elektrische voertuigen gebruik te maken als energiebron. Maar hoe?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 juni 2022
  • Ecologisch
  • 4.584 weergaven

Elektrisch of niet, een auto is eerst en vooral een object waarmee je je van punt A naar punt B kan verplaatsen. Maar de aanwezigheid van een grote batterij zorgt ervoor dat je er aan kan denken om je elektrische auto ook te gebruiken als energiebron voor diverse toepassingen.

Tweerichtingsverkeer

Nog) niet alle elektrische auto's op de markt bieden die mogelijkheid. Om ervan gebruik te kunnen maken, moet het model uitgerust zijn met een zogenaamde 'bi-directionele' boordlader. Zoals de naam al zegt, betekent dit dat hij elektriciteit van het net naar de batterijmodule kan sturen en van de batterij naar een andere verbruiker.

Overal elektriciteit!

Het eerste en meest eenvoudige gebruik van een bi-directionele lader heet V2L of 'Vehicle-to-load'. Daarmee wordt het voertuig een soort mobiele batterij in XXL-formaat. Met deze functie kan je je elektrische auto gebruiken als stroomvoorziening voor elektrische apparaten, van een laptop tot een elektrische fiets, een koffiezetapparaat of draagbaar gereedschap voor werken in openlucht. Of zelfs een andere elektrische auto opladen als die geen stroom meer heeft...


Thuisbatterij

Buiten de 'eenvoudige' V2L-functie maken langzaamaan ook andere, meer complexe toepassingen hun opwachting. De zogenaamde V2H-functie bijvoorbeeld, kort voor 'Vehicle-to-Home'. In dit geval is het mogelijk om je auto te gebruiken als stroombron voor je huis. Het voertuig dat met het laadpunt van het huis verbonden is, dient dan als thuisbatterij. Je kan bijvoorbeeld de batterij van je auto opladen wanneer je zonnepanelen maximaal produceren en dan 's avonds je huishoudelijke apparaten van stroom voorzien. Bovendien kan je met deze functie de continuïteit van je elektriciteitsvoorziening garanderen, zelfs bij een storing op het net.

Geld besparen?

Met de V2G-functie, "Vehicle-to-grid", kan het voertuig ook rechtstreeks met het net communiceren. Dit betekent dat de laad- en ontlaadfase van het voertuig gemoduleerd kan worden naargelang de pieken in het verbruik en de productie op het net. Wanneer grote hoeveelheden energie aan het net worden onttrokken, zouden elektrische voertuigen hun elektriciteit aan de lokale infrastructuur kunnen teruggeven om vraag en aanbod in evenwicht te helpen brengen. Omgekeerd zullen de auto's dan opladen tijdens de productiepieken. Voor de eigenaar van het elektrische voertuig is het dan de bedoeling dat hij een veel voordeliger tarief krijgt bij het opladen in het kader van een dynamisch elektriciteitstarief.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km