V2L, V2G en V2H: de elektrische auto, een batterij op wielen?

De algemene afkorting ‘V2X’ slaat op de mogelijkheid om ook van elektrische voertuigen gebruik te maken als energiebron. Maar hoe?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 juni 2022
  • Ecologisch
  • 8.817 weergaven

Elektrisch of niet, een auto is eerst en vooral een object waarmee je je van punt A naar punt B kan verplaatsen. Maar de aanwezigheid van een grote batterij zorgt ervoor dat je er aan kan denken om je elektrische auto ook te gebruiken als energiebron voor diverse toepassingen.

Tweerichtingsverkeer

Nog) niet alle elektrische auto's op de markt bieden die mogelijkheid. Om ervan gebruik te kunnen maken, moet het model uitgerust zijn met een zogenaamde 'bi-directionele' boordlader. Zoals de naam al zegt, betekent dit dat hij elektriciteit van het net naar de batterijmodule kan sturen en van de batterij naar een andere verbruiker.

Overal elektriciteit!

Het eerste en meest eenvoudige gebruik van een bi-directionele lader heet V2L of 'Vehicle-to-load'. Daarmee wordt het voertuig een soort mobiele batterij in XXL-formaat. Met deze functie kan je je elektrische auto gebruiken als stroomvoorziening voor elektrische apparaten, van een laptop tot een elektrische fiets, een koffiezetapparaat of draagbaar gereedschap voor werken in openlucht. Of zelfs een andere elektrische auto opladen als die geen stroom meer heeft...


Thuisbatterij

Buiten de 'eenvoudige' V2L-functie maken langzaamaan ook andere, meer complexe toepassingen hun opwachting. De zogenaamde V2H-functie bijvoorbeeld, kort voor 'Vehicle-to-Home'. In dit geval is het mogelijk om je auto te gebruiken als stroombron voor je huis. Het voertuig dat met het laadpunt van het huis verbonden is, dient dan als thuisbatterij. Je kan bijvoorbeeld de batterij van je auto opladen wanneer je zonnepanelen maximaal produceren en dan 's avonds je huishoudelijke apparaten van stroom voorzien. Bovendien kan je met deze functie de continuïteit van je elektriciteitsvoorziening garanderen, zelfs bij een storing op het net.

Geld besparen?

Met de V2G-functie, "Vehicle-to-grid", kan het voertuig ook rechtstreeks met het net communiceren. Dit betekent dat de laad- en ontlaadfase van het voertuig gemoduleerd kan worden naargelang de pieken in het verbruik en de productie op het net. Wanneer grote hoeveelheden energie aan het net worden onttrokken, zouden elektrische voertuigen hun elektriciteit aan de lokale infrastructuur kunnen teruggeven om vraag en aanbod in evenwicht te helpen brengen. Omgekeerd zullen de auto's dan opladen tijdens de productiepieken. Voor de eigenaar van het elektrische voertuig is het dan de bedoeling dat hij een veel voordeliger tarief krijgt bij het opladen in het kader van een dynamisch elektriciteitstarief.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

De eigenaar had de bolide nog maar een week in zijn bezit!

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Of beter: veel meer, want naast deze pick-up ziet de Ford Ranger eruit als een stadswagen. En uiteraard komt hij niet naar Europa...

Aston Martin deels in Chinese handen

Aston Martin deels in Chinese handen

Geely, dat ook al eigenaar is van onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus, neemt een belang van 7,6% in de Britse autobouwer.

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Maserati stelt zijn nieuwe GranTurismo voor, een sportief model dat genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Een alternatieve keuze in het GT-segment, en dat zowel in benzine-uitvoering als 100 % elektrisch.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km