VW-CEO raadt eigen benzine- en dieselmodellen af

Herbert Diess heeft liever dat klanten voor een elektrisch model kiezen, en toont hen meteen waarom dat voor hun eigen goed is.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 21 oktober 2021
  • Kosten
  • 12.428 weergaven

Via zijn LinkedIn-kanaal heeft de Volkswagen-CEO een verrassende tabel gedeeld: een kostenvergelijking tussen de elektrische modellen van de VW-groep en hun equivalent op benzine of diesel. “Rijden met een auto met verbrandingsmotor is tot 50 procent duurder dan met een e-auto”, zo noteert de baas van de Duitse autogigant. Een Tiguan 2.0 TDI is 30 procent duurder om mee te leven dan een elektrische VW ID.4, een Audi Q5 40 TDI quattro kost je 40 procent meer dan een elektrische Q4 50 e-tron quattro en een Skoda Enyaq iV 80 is zelfs 50 procent goedkoper dan een vergelijkbare Kodiaq 2.0 TDI in het gebruik. “Het is tijd om over te schakelen!” toetert Diess ter conclusie van zijn boodschap, die trouwens ook voor België blijkt te kloppen.

Objectieve cijfers

Voor de cijfers is de autobons trouwens niet zelf aan het rekenen gegaan, maar heeft hij zich gebaseerd op een artikel van het Duitse automagazine Autozeitung – dus een objectieve bron. Hoewel Diess zelf niet schrijft waarom hij zo graag wil dat we zijn elektrische modellen kopen in plaats van zijn TSI’s en TDI’s, laten de redenen zich vrij eenvoudig raden. In de eerste plaats heeft de VW-groep onder Diess heel hard ingezet op elektromobiliteit als de oplossing van de toekomst. In die omslag is veel geld gekropen en die investeringen moeten zichzelf wel gaan terugbetalen. En bovendien zijn er nog steeds de gevreesde CO2-quota van de Europese Unie: als de VW-groep niet genoeg EV’s kan verkopen, zal haar gemiddelde uitstoot te hoog uitkomen en dan zal ze opnieuw boetes moeten betalen

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km

Diesel, Manueel

€ 17.900
99.856 km

Elektrisch, Automaat

€ 16.900
575 km

Benzine, Automaat

€ 239.900
21.000 km