Ford
Ford lanceert zijn nieuwe elektrische SUV Explorer in Europa. Laten we eens zijn prijslijst overlopen.
De tekst die minister Philippe Henry voorstelt, zou… onuitvoerbaar zijn!
Het was een kleine bom die vanmorgen gedropt werd door de Franstalige krant La Libre. Zoals bekend wordt het voorstel om het Waalse autobelastingstelsel te hervormen, ingediend door minister Philippe Henry (Ecolo), verre van unaniem gesteund. Met de hulp van de socialistische en liberale partners binnen de meerderheid van de Waalse regering is de tekst voorgelegd aan een groot aantal instellingen en organisaties, zoals de Hogere Raad voor Belastingen, Febiac, de Waalse Unie van Steden en Gemeenten, de SPW en Traxio. Na deze grote raadpleging volgde er een eerste advies, dat van de Hoge Raad voor de Belastingen. En je zou kunnen stellen dat die de tekst zo goed als begraven heeft. Volgens gedeputeerde André Antoine, die het advies kon inkijken, "is dit decreet niet uitvoerbaar. Deze hervorming is dus doodgeboren".
Afgezien van het feit dat deze tekst ongrondwettelijk zou zijn vanwege een hervorming van de wegenbelasting (BIV) die via een 'glijdend' systeem berekend zou worden, zou dit decreet ook berekeningen met zich meebrengen die simpelweg onhaalbaar zijn. Het bedrag van de BIV zou gebaseerd zijn op het gemiddelde van het Waalse wagenpark qua CO2-uitstoot en gewicht. Dit gemiddelde ligt echter niet vast, want de markt verandert voortdurend. Hetzelfde geldt voor de verkeersbelasting. Dat zou ervoor zorgen dat kopers niet weten hoeveel ze zullen betalen aan BIV en jaarlijkse rijbelasting wanneer ze hun voertuig kiezen! Dat zou de Raad van State niet aanvaarden.
André Antoine benadrukt bovendien dat deze hervorming budgettair niet te berekenen valt, waardoor de regering geen enkele prognose heeft wat de inkomsten betreft. Daardoor zou een compensatie nodig kunnen zijn die de invoering van... nieuwe belastingen vereist.
Gezien deze elementen zou het goed kunnen dat deze hervorming van de Waalse autobelasting gewoon nooit realiteit zou worden.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Ford lanceert zijn nieuwe elektrische SUV Explorer in Europa. Laten we eens zijn prijslijst overlopen.
De Japanse constructeur lanceert een nieuw bewakings- en volgsysteem.
De kilometerteller van deze berline is met meer dan 560.000 km teruggedraaid!
De Maybach EQS 680 SUV is het eerste elektrische model van de ultraluxueuze afdeling van Mercedes en kost minstens 215.380 euro in België.