Waalse autofiscaliteit: de hervorming wordt een fiasco

De tekst die minister Philippe Henry voorstelt, zou… onuitvoerbaar zijn!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 24 oktober 2022
  • Wetgeving
  • 5.826 weergaven

Het was een kleine bom die vanmorgen gedropt werd door de Franstalige krant La Libre. Zoals bekend wordt het voorstel om het Waalse autobelastingstelsel te hervormen, ingediend door minister Philippe Henry (Ecolo), verre van unaniem gesteund. Met de hulp van de socialistische en liberale partners binnen de meerderheid van de Waalse regering is de tekst voorgelegd aan een groot aantal instellingen en organisaties, zoals de Hogere Raad voor Belastingen, Febiac, de Waalse Unie van Steden en Gemeenten, de SPW en Traxio. Na deze grote raadpleging volgde er een eerste advies, dat van de Hoge Raad voor de Belastingen. En je zou kunnen stellen dat die de tekst zo goed als begraven heeft. Volgens gedeputeerde André Antoine, die het advies kon inkijken, "is dit decreet niet uitvoerbaar. Deze hervorming is dus doodgeboren". 

Afgezien van het feit dat deze tekst ongrondwettelijk zou zijn vanwege een hervorming van de wegenbelasting (BIV) die via een 'glijdend' systeem berekend zou worden, zou dit decreet ook berekeningen met zich meebrengen die simpelweg onhaalbaar zijn. Het bedrag van de BIV zou gebaseerd zijn op het gemiddelde van het Waalse wagenpark qua CO2-uitstoot en gewicht. Dit gemiddelde ligt echter niet vast, want de markt verandert voortdurend. Hetzelfde geldt voor de verkeersbelasting. Dat zou ervoor zorgen dat kopers niet weten hoeveel ze zullen betalen aan BIV en jaarlijkse rijbelasting wanneer ze hun voertuig kiezen! Dat zou de Raad van State niet aanvaarden.

André Antoine benadrukt bovendien dat deze hervorming budgettair niet te berekenen valt, waardoor de regering geen enkele prognose heeft wat de inkomsten betreft. Daardoor zou een compensatie nodig kunnen zijn die de invoering van... nieuwe belastingen vereist.

Gezien deze elementen zou het goed kunnen dat deze hervorming van de Waalse autobelasting gewoon nooit realiteit zou worden.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Stephan Seeber.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Neen, dit is geen Ferrari 250 GTE, de eerste vierzitter van de autobouwer met het steigerende paard als logo. Er is vandaag nog steeds veel speculatie rond deze Ferrari 330 America...

Zoveel kost de Volvo EX90, het Zweedse elektrische vlaggenschip

Zoveel kost de Volvo EX90, het Zweedse elektrische vlaggenschip

Voorlopig moet je er niet op hopen dat je met deze brok technologie kan rijden voor minder dan € 100.000 …

Wat denk je van een prestigieuze rijervaring op ijs?

Wat denk je van een prestigieuze rijervaring op ijs?

Een ideetje om te delen met de HR-verantwoordelijke op je werk?

Verrassing: dit premiummerk heeft de hoogste aankooptevredenheid bij klanten

Verrassing: dit premiummerk heeft de hoogste aankooptevredenheid bij klanten

Het springt 8 plaatsen hoger in het beroemde klassement en komt daarmee voor Porsche en Lexus. Het Italiaanse merk eindigt daarmee ver voor het Duitse trio Audi, BMW en Mercedes!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km