Wallonië: de autofiscaliteit evolueert!

Het wordt onder andere moelijker om een voertuig in te schrijven als lichte vracht.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 09 november 2021
  • Kosten
  • 5.773 weergaven

In de maand september kondigden we al aan dat in januari 2023 een “wegentaks 2.0” in werking zou treden in Wallonië. De Walen zouden eindelijk een correctere fiscaliteit krijgen die rekening houdt met het vermogen van de wagen, zijn CO2-uitstoot en het type motor waarmee het voertuig is uitgerust. 

Maar dat is niet alles! We vernemen vandaag dat het fiscale regime van bedrijfsvoertuigen ook zou evolueren. Bestelwagens genieten op dit moment een voordelig belastingregime aangezien eigenaars geen inschrijvingstaks moeten betalen. Heel wat mensen maken daarom gebruik van het systeem door voertuigen in te schrijven die bedrijfsvoertuigen zouden moeten zijn, maar gebruikt worden als vrijetijdsvoertuig. 

Het nieuwe Waalse fiscale decreet wil een einde maken aan dit misbruik door dit fiscaal voordelige regime enkel nog van toepassing te maken voor voertuigen ingeschreven op naam van een zelfstandige (geregistreerd bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen - KBO), of een bedrijf (ook ingeschreven bij de KBO). Het voertuig moet bovendien gebruikt worden voor de uitoefening van de beroepsactiviteit van de zelfstandige of voor de missie van de onderneming. Wanneer niet aan deze criteria voldaan wordt, zal het voertuig onderworpen zijn aan de conventionele voertuigbelasting!

Ook oldtimers 

Er zijn ook wijzigingen voor oldtimers. Vandaag worden auto’s als oldtimer beschouwd wanneer de datum van hun eerste inschrijving ouder is dan 30 jaar op het moment dat de wegentaks betaald moet worden. Die wegentaks is een forfaitair bedrag dat op dit moment € 38,64 bedraagt. Het voertuig moet daarvoor niet noodzakelijk ingeschreven zijn op een ‘O-plaat’ om van dit voordelige fiscale regime gebruik te maken. Eigenaars van een voertuig zonder O-plaat kunnen het dus gebruiken zonder beperkingen, inclusief commercieel en professioneel gebruik, of om naar het werk te rijden, terwijl ze toch minder taksen moeten betalen. Wat de belasting op de inverkeerstelling betreft, moet je bovendien over een O-plaat beschikken om van dit voordelige regime te genieten. 

Maar dat verandert allemaal vanaf volgend jaar. Vanaf 2022 moet het voertuig immers ingeschreven zijn als oldtimer, met een O-plaat dus, om te genieten van het voordelige fiscale regime voor oldtimers. Voertuigen zonder O-plaat worden in Wallonië voortaan dus belast als een normaal voertuig, met de normale rijtaks en belasting op inverkeerstelling!


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 239.900
21.000 km

Elektrisch, Automaat

€ 16.900
575 km

Diesel, Manueel

€ 17.900
99.856 km