Wateroverlast? Rij niet zomaar door kniehoog water

Nu de helft van het land onder water staat, zullen sommigen hun weg naar huis versperd zien door een overstroming. Zelfs als het water niet erg diep lijkt, denk je toch beter twee keer na voor je gaat ‘waden’ met je auto, ongeacht of die nu op diesel, benzine of stroom werkt.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 juli 2021
  • Veiligheid
  • 37 weergaven

Het heeft de voorbije uren en dagen ongemeen hard geregend over het oosten en het centrum van ons Belgenlandje. Hoewel daarbij gelukkig slechts weinig slachtoffers vielen, is de materiële schade groot en zijn veel mensen van de buitenwereld of hun woning afgesneden. Wie door een overstroomd gebied moet passeren met de auto, moet niet al te voortvarend gas geven.

Verbrandingsmotor

Een personenwagen met een verbrandingsmotor kan al water in de luchtinlaten of de uitlaat krijgen bij een waterdiepte van 25 à 30 centimeter (enkelhoogte), ook als het om een SUV gaat. Zelfs een die-hard terreinwagen als de oude Land Rover Defender kon zonder snorkel niet meer dan 50 centimeter aan, kwestie van de dingen in perspectief te plaatsen. Als je deze waarschuwingen in de wind slaat en toch een te diepe plas doorwaadt, kan dat tot motorschade leiden. Een nieuwe motor kan al snel 10.000 euro kosten en daar komen dan nog takelkosten bij. Nog erger is het als je wagen niet tijdig kan getakeld worden en het waterpeil nog stijgt. Dan kan je hele interieur naar de vaantjes zijn, samen met alle elektronica. Neem vooral geen voorbeeld aan deze bestuurders:

Elektrisch

Elektriciteit en water gaan niet samen, toch? Nochtans kunnen EV’s iets beter tegen water dan modellen met een verbrandingsmotor. Zo is het accupakket van een elektrische auto doorgaans vrij goed waterdicht gemaakt. Het is zo goed als altijd onderaan de auto bevestigd en moet daarom ook bij minder apocalyptische regenbuien al flink wat opspattend water kunnen verdragen. Ook de elektromotoren kunnen best wat water over zich heen krijgen voor ze schade oplopen.
Het grotere gevaar zit hem in alle randelektronica – interne lader, omvormer en dergelijke meer. Deze elektronische componenten zijn wel watergevoelig en kunnen bij langdurige onderdompeling falen. Vaak duiken problemen zelfs pas dagen tot weken later op, omdat de oxidatie van elektronische componenten  die te vochtig worden niet altijd snel gaat. Een plotse gulp water  (bijvoorbeeld een boeggolf van een ander voertuig) die een auto met verbrandingsmotor in één klap kan immobiliseren, is niet zo’n probleem voor een EV, maar langdurig door te diep water rijden zal ook onvermijdelijk tot schade leiden. Hanteer dus ook hier voor de veiligheid de grens van de 25 à 30 centimeter.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Caterham Seven 170, sportieve dwerg

Caterham Seven 170, sportieve dwerg

Caterham stelt zijn compactste en lichtste Seven ooit voor. Het resultaat is een nog aantrekkelijker verhouding gewicht-vermogen… zelfs al ligt onder de motorkap een kleine Suzuki-motor van 660 cc.

24/09/2021 Meer lezen
Mercedes komt de “Europese batterijkampioen” versterken

Mercedes komt de “Europese batterijkampioen” versterken

Daimler slaat de handen in elkaar met Stellantis en TotalEnergies in Automotive Cells Company (ACC). De drie partners beloven de industriële capaciteit van de “Europese batterijgigant” op 120 GWh te brengen tegen 2030.

24/09/2021 Meer lezen
Vergeten GTI’s: Peugeot 405 Mi16 en T16, strijders

Vergeten GTI’s: Peugeot 405 Mi16 en T16, strijders

Niet enkel kleine auto’s hebben recht op een sportieve afgeleide. In het spoor van de 205 en de 309 GTI mocht ook de 405 van Peugeot de handschoenen afwerpen.

24/09/2021 Meer lezen
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Dacia Duster, intelligente evoluties

Test: Dacia Duster, intelligente evoluties

Het is tijd voor de facelift halverwege de carrière van de Dacia Duster. Is het Roemeense merk er met deze update in geslaagd om de kenmerkende knappe verhouding prijs-prestaties van zijn populaire SUV nog te versterken?

24/09/2021 Meer lezen
3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 38.250
2021
50 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 29.900
2021
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 51.500
2021
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 109.900
2021
52 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 13.400
2017
84.656 km

Elektrisch, Automaat

€ 27.950
2020
6.684 km

Benzine, Manueel

€ 20.750
2019
35.757 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 37.900
2019
803 km