Wie met een ID.3 rijdt, spaart jaarlijks 840 euro uit

“De prijs is niet langer een argument tegen maar wel voor de elektrische auto,” zo belooft Silke Bagschick, directrice Sales & Marketing voor de elektrische VW-modellen. En ze bewijst dat met cijfers.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 maart 2020
  • Kosten

De crisis die we op dit moment doormaken zal de kaarten ongetwijfeld herschudden nu heel wat fabrieken tot stilstand zijn gekomen. Een paar dagen geleden bevestigde Volkswagen echter nog zijn intentie om zoals gepland begin deze zomer de eerste exemplaren te gaan leveren van zijn elektrische auto ID.3. De Duitse pers had eerder nochtans beweerd dat er uitstel zou komen van de leveringen.

Volkswagen gaf bij zijn melding meteen wat cijfers mee die sceptici moeten helpen overtuigen om toch voor een EV te kiezen. “Een Duitse ID.3-rijder spaart per jaar zo’n 840 euro aan werkingskosten uit” in vergelijking met een equivalent model met verbrandingsmotor, zo vertelt het merk. Natuurlijk moet dat cijfer wel voorzichtig worden benaderd aangezien het kan variëren in functie van heel wat parameters. In Duitsland zijn elektrische auto’s in elk geval net zoals bij ons vrijgesteld van verkeersbelasting (of moeten ze een heel lage belasting betalen zoals in Wallonië of Brussel). Ze hebben ook geen onderhoudsbeurten nodig en de energiekost per kilometer ligt beduidend lager.

Maar uiteraard blijft nog steeds de kwestie van de aankoopprijs. Ook hier verschilt de situatie sterk per land. Om zijn landgenoten te overtuigen belooft Volkswagen dat de basis-ID.3 (met een rijbereik van 330 kilometer) even veel kost als een vergelijkbare Golf. Dat betekent “minder dan 23.430 euro na aftrekking van de overheidspremie”. Dat geldt natuurlijk niet voor alle markten, maar Volkswagen benadrukt wel dat “in de toekomst de elektrische auto financieel aantrekkelijk wordt, zelfs zonder subsidies”.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km