Wie met een ID.3 rijdt, spaart jaarlijks 840 euro uit

“De prijs is niet langer een argument tegen maar wel voor de elektrische auto,” zo belooft Silke Bagschick, directrice Sales & Marketing voor de elektrische VW-modellen. En ze bewijst dat met cijfers.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 maart 2020
  • Kosten
  • 1.166 weergaven

De crisis die we op dit moment doormaken zal de kaarten ongetwijfeld herschudden nu heel wat fabrieken tot stilstand zijn gekomen. Een paar dagen geleden bevestigde Volkswagen echter nog zijn intentie om zoals gepland begin deze zomer de eerste exemplaren te gaan leveren van zijn elektrische auto ID.3. De Duitse pers had eerder nochtans beweerd dat er uitstel zou komen van de leveringen.

Volkswagen gaf bij zijn melding meteen wat cijfers mee die sceptici moeten helpen overtuigen om toch voor een EV te kiezen. “Een Duitse ID.3-rijder spaart per jaar zo’n 840 euro aan werkingskosten uit” in vergelijking met een equivalent model met verbrandingsmotor, zo vertelt het merk. Natuurlijk moet dat cijfer wel voorzichtig worden benaderd aangezien het kan variëren in functie van heel wat parameters. In Duitsland zijn elektrische auto’s in elk geval net zoals bij ons vrijgesteld van verkeersbelasting (of moeten ze een heel lage belasting betalen zoals in Wallonië of Brussel). Ze hebben ook geen onderhoudsbeurten nodig en de energiekost per kilometer ligt beduidend lager.

Maar uiteraard blijft nog steeds de kwestie van de aankoopprijs. Ook hier verschilt de situatie sterk per land. Om zijn landgenoten te overtuigen belooft Volkswagen dat de basis-ID.3 (met een rijbereik van 330 kilometer) even veel kost als een vergelijkbare Golf. Dat betekent “minder dan 23.430 euro na aftrekking van de overheidspremie”. Dat geldt natuurlijk niet voor alle markten, maar Volkswagen benadrukt wel dat “in de toekomst de elektrische auto financieel aantrekkelijk wordt, zelfs zonder subsidies”.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Het merk stopt in 2024 met de productie van de berline.

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

En dat zeggen wij niet, maar wel een wetenschappelijke studie van de Britse universiteit van Loughborough!

Aanbevolen tests voor jou

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km