Zoveel kost de Ioniq 5, de ‘betaalbare’ EV van 800 volt

De Ioniq 5 heeft duidelijk flink wat kaarten in handen om te verleiden, maar zijn prijs kenden we nog niet. Vandaag komt daar verandering is. Wordt zijn tarief nog een troefkaart?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 maart 2021
  • 1.099 weergaven

Zoveel kost de Ioniq 5, de ‘betaalbare’ EV van 800 volt

Hyundai opent officieel de orderboekjes voor zijn nieuwe en onlangs voorgestelde elektrische wapen Ioniq 5. Heel lang zal je er trouwens niet op moeten wachten, want Hyundai belooft dat de eerste exemplaren al in de maand juni bij de dealers zullen staan.

3 fundamentele keuzes

Het Ioniq 5-gamma is vandaag opgebouwd rond drie assen:

  • De opslagcapaciteit van de batterij (58 of 72,6 kWh)
  • Twee- of vierwielaandrijving (een of twee elektromotoren)
  • Het uitrustingsniveau: Core of Balance
Zoveel kost de Ioniq 5, de ‘betaalbare’ EV van 800 volt

Vanaf 45.999 euro

De batterij van 58 kWh is enkel verkrijgbaar met achterwielaandrijving (170 pk) en in het laagste uitrustingsniveau Core. Hij kent een catalogusprijs van 45.999 euro. Gelukkig is de standaarduitrusting al genereus (full-ledlampen, digitaal dashboard, achteruitrijcamera, Highway Driving Assist enzovoort). Je krijgt voor dat bedrag bovendien al toegang tot een elektrisch platform van 800V waarmee je aan heel hoge snelheid kan opladen. Die technologie was tot op heden het voorrecht van veel duurdere modellen (Porsche Taycan, Audi e-tron GT).

Reken op iets minder dan 50.000 euro voor dezelfde configuratie (achterwielaandrijving en Core) met de grote batterij van 73 kWh (49.249 euro). Die geeft een WLTP-rijbereik van meer dan 450 kilometer, tegenover zo’n 380 kilometer voor de variant van 58 kWh – de exacte cijfers moeten nog worden gehomologeerd.

Zonnepanelen

Zoveel kost de Ioniq 5, de ‘betaalbare’ EV van 800 volt
Het uitrustingsniveau Balance is enkel verkrijgbaar met de batterij van 73 kWh. Het biedt nog heel wat extra uitrusting en kost minstens 53.180 euro. Het niveau Balance laat bovendien de keuze tussen de versies Vision (met een panoramadak) of Solar (met geïntegreerde zonnepanelen). Deze topversies blijven ook met vierwielaandrijving onder de grens van de 60.000 euro.
Zoveel kost de Ioniq 5, de ‘betaalbare’ EV van 800 volt

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

De autobouwer investeert in een bedrijf dat gespecialiseerd is in optica en beeldvorming.

Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

We kunnen moeilijk spreken over een facelift wanneer er niets verandert op het vlak van design. Maar toch krijgt de japanner een aantal aanpassingen.

Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Nissan lanceert tegen 2030 heel wat nieuwe elektrische modellen. Het merk gunt ons een eerste blik dankzij deze 4 concepts.

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 30.995

Elektrisch, Andere

€ 33.990
2020
1 km

Diesel, Manueel

€ 34.099
2021

Diesel, Automaat

€ 30.995

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.600
2017
83.944 km

Benzine, Manueel

€ 10.200
2017
108.069 km

Benzine, Automaat

€ 31.800
2019
25.699 km
€ 31.700
2018
83.625 km