Daihatsu is bijzonder sterk in ultrazuinige stadswagentjes. Dat bewijst het merk opnieuw.
Pierre-Benoît Sepulchre
17/05/2017 17:24:41

De Daihatsu Mira, de vervanger van de Cuore (die onthuld werd in 1980 en zeven generaties kende), belooft een van de zuinigste stadsauto’s ooit te zijn, zeker in zijn e:S-versie. Zonder hulpmiddelen of hybride ondersteuning tekende die een gemiddeld verbruik op van 2,84 l/100 km.

Met alleen een driecilinder van 660 cc (zonder turbo), een vermogen van 49 pk en een koppel van 57 Nm verbreekt dit Japannertje alle records. Naar goede kei car-traditie (de zuinige micro-auto’s waar ze in Tokio dol op zijn) is de Mira e:S gekoppeld aan een continu variabele transmissie (CVT), die beschikt over een vloeistof met lage viscositeit. Die wordt ook gebruikt om de temperatuur van de koelvloeistof van de motor zo laag mogelijk te houden.

De Japanse ingenieurs besteedden ook specifieke aandacht aan wrijving bij alle mechanische onderdelen. De auto beschikt ook over een start/stop-systeem (dat de motor uitschakelt onder 11 km/u) en een 3% lagere luchtweerstand dan bij de gewone Mira.

Maar daar stopte het werk niet: de e:S is nog 80 km/u lichter vergeleken met de gewone versie, en weegt in totaal 650 kilogram. Met 13-duimsvelgen haalt hij een recordverbruik van 2,84 l/100 km. Er is ook een vierwielaangedreven versie beschikbaar, die 720 kilogram weegt en 3,11 l/100 km verbruikt.

De Mira e:S beschikt bovendien over led-koplampen, die het verbruik op hun beurt ook zoveel mogelijk drukken. Veiligheid wordt niet over het hoofd gezien, met onder meer een stereoscopische camera die anticipeert op aanrijdingen door een noodremhulp en die voetgangers herkent.

De Daihatsu Mira e:S wordt bij ons niet ingevoerd.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
;