De Japanse “Rolls” wordt eindelijk vernieuwd.

Pierre-Benoît Sepulchre
24/06/2018

Bij ons is het ondenkbaar dat je € 150.000 neertelt voor een Toyota. In Japan loopt dat anders: daar wordt de Century gezien als de automobiele heilige graal. Na 30 jaar maakte de eerste generatie (1967-1997) plaats voor een tweede (1997-2018), die op zijn beurt twee decennia lang gefortuneerde Japanners rondreed. De nieuwe derde generatie ziet er nog steeds sober, om niet te zeggen conservatief uit, maar krijgt wel hypermoderne technologie.

Zeldzaam en duur

Er worden iets meer dan 200 exemplaren per jaar gebouwd van deze vierdeurs met specifiek chassis. De tweede generatie deed het met een vijf liter grote atmosferische V12 met… 276 pk. De derde generatie krijgt ook een vijfliter, maar deze keer een atmosferische V8 met elektromotor. De hybride aandrijflijn produceert 425 pk. Daar komt nog adaptieve luchtvering bij, doorgedreven geluidsisolatie en een twintigtal speakers. Het leder wordt vervangen door zijdezacht velours.

De Century is alleen in Japan te koop voor iets meer dan € 150.000…

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
;