De Portofino is Ferrari’s gloednieuwe model en de opvolger van de California T. Net als de rest van het Ferrari-gamma maakt deze nieuwkomer zijn opwachting op het Autosalon.

Wim Bervoets
11/01/2018

1. Hij is voor het eerst in ons land te zien

De Portofino werd voorgesteld op het salon van Frankfurt in september. Op de Heizel maakt het nieuwe “instapmodel” van Ferrari zijn Benelux-debuut.

2. Zijn naam verwijst naar een Italiaanse kustplaats

Portofino is een pittoreske Italiaanse kustplaats in Noord-Italië, in de buurt van Genua. Zo pittoresk dat het haventje werd nagebouwd in het Universal Studios-vakantieresort in het Amerikaanse Orlando.

3. De Portofino blijft een echte Ferrari

Hem “gewoon een instapmodel” noemen is de Portofino oneer aandoen. Een hardcore supercar als de 812 Superfast of 488 GTB is hij niet, maar wel een sportieve GT. En laat dat net zijn waar het bij Ferrari in de beginjaren om draaide: sportieve gran turismo’s bouwen.

4. De Portofino is ontworpen met het dak open

De Ferrari-ingenieurs werkten eerst de open versie uit, dan begonnen ze pas aan het dak. Zo blijft het design gegarandeerd mooi met het dak open, de manier waarop deze Ferrari gereden moet worden.

5. Hij is lichter en stijver dan de California T

Nieuwe componenten zorgen voor een gewichtsverlies vergeleken met zijn voorganger. De stijfheid ging er met 35% op vooruit. Vooral op vraag van klanten: die wilden een sportiever rijgedrag dan de California T.

6. De Portofino is Ferrari’s eerste GT met een elektronisch bekrachtigd stuur

De 812 Superfast mocht de spits afbijten, maar de Portofino maakt er ook gebruik van. Een elektronische in plaats van hydraulische bekrachtiging zorgt voor een iets lager verbruik maar minder gevoel. Ferrari verzekert ons echter dat deze Portofino met elektronische stuurbekrachtiging niet aan rijplezier inboet.

7. Hij werd volledig nieuw ontworpen

De Portofino mag dan wel de California T opvolgen, die laatste vormde geen vertrekbasis. Het aluminium chassis is nieuw, net als het design, het interieur én het infotainmentsysteem. Zelfs de motor is niet zomaar dezelfde…

8. De motor is een nieuwe evolutie van een prijswinnaar

In 2016 en 2017 won de V8 turbo van Ferrari de prijs van International Engine of the Year. De 3,9 liter grote V8 in het vooronder van de Portofino is dus een doorontwikkeling van dat prijsbeest. Nieuwe zuigers, een gereviseerde in- en uitlaat, én 40 pk extra zorgen voor 600 pk en 740 Nm. En voor knalprestaties: 0-100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 320 km/u.

9. De Portofino klinkt geweldig

Overschakelen van een atmosferische naar een drukgevoede motor betekent meestal dat de soundtrack wat aan decibels inboet. Maar ondanks het debuut van de turbo (in de California T) hoeven we ons daar bij de Portofino geen zorgen om te maken: “We blijven Ferrari”, zegt Ferrari. Lees: het gaat om de emoties en de beleving.

10. Hij moet nieuwe klanten overtuigen

Hoewel Ferrari de productie van zijn bolides graag beperkt houdt, werd de California (T) het meest geproduceerde model uit de geschiedenis van het merk. Steeds meer merken kunnen een Ferrari betalen, en deze Portofino krijgt de taak om nieuwe klanten te overtuigen.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.