Heeft de diesel een toekomst? Hoe zal de markt evolueren? Gaat Kia met de Stinger de premiumtoer op? We hadden tijdens het Autosalon een gesprek met Marc Van den Kerkhof, Managing Director bij Kia België, over de veranderingen in onze sector.

Francois Piette
12/01/2018

Vroom.be: Volgens de nieuwe inschrijvingen in 2017 was afgelopen jaar een uitstekend jaar voor Kia.

Marc Van den Kerkhof: Het was voor ons inderdaad een belangrijk jaar wat nieuwe producten betreft. De Rio werd op het vorige Autosalon aan het Belgische publiek voorgesteld, in april hadden we de Picanto, en de Stonic en Stinger kwamen er in oktober. Dan waren er nog de extra motoren, zoals de plug-inhybrides van de Optima en Niro. Het commerciële succes volgde: onze inschrijvingen in België gingen er met ongeveer 10% op vooruit, de markt met ongeveer 1%. Ons marktaandeel heeft het dus goed gedaan. De fleetmarkt nam met 16% toe, en daar zit nog veel potentieel: onze geloofwaardigheid doet het daar ook beter.

Vroom.be: Welke motoren vielen het meest in de smaak?

Van den Kerkhof: We zagen een evolutie richting benzine en alternatieve brandstoffen. Dat merkten we vroeger al. De hervorming van de wegentaks in Vlaanderen deden mensen sneller overstappen naar benzine. In Wallonië zien we die tendens ook. Er komt ook meer interesse in alternatieve brandstoffen, onder meer met de Niro, die onze verwachtingen oversteeg. Die trend is duidelijk, en we denken dat die voortgaat. Maar de dieselmotoren hebben nog steeds recht van bestaan.

Vroom.be: De diesel is dus nog niet dood?

Van den Kerkhof: Hij zal marktaandeel verliezen, maar nog steeds klanten overtuigen. Onder meer hoger in het gamma en bij mensen die veel kilometers rijden. Bij stadswagens is de diesel niet meer interessant, maar wel bij een Sorento die een aanhangwagen trekt. En onze diesels beantwoorden aan de normen. Bij de Optima zien we de markt echt evolueren: de plug-inhybride is goed voor bijna de helft van de verkoop. Zelfs met de nieuwe normen blijven al onze plug-ins fiscaal interessant. Maar we vergeten niets: Kia heeft voldoende middelen om in alle soorten aandrijving te investeren: benzine, diesel, hybride, elektrisch en zelfs waterstof.

Vroom.be: Hoe ziet Kia de mobiliteit van de toekomst? Heeft autodelen een toekomst?

Van den Kerkhof: We gaan naar interessante tijden. De evolutie zal ook worden bepaald door beleidskeuzes, onder meer voor de keuze van de aandrijving. Autodelen is een aantrekkelijk idee met een grote toekomst. Maar de snelheid van de ontwikkeling zal afhangen van externe factoren, zoals nieuwe wetgeving. In Spanje werken we trouwens aan ons eigen autodeelprogramma.

Vroom.be: De Stinger is de terugkeer van een massaconstructeur naar auto-emoties in een autofoob klimaat. Is het eerder een uithangbord voor Kia dan een auto die veel moet verkopen?

Inderdaad. De auto toont de richting die Kia uit wil. De designtaal zullen we ook terugzien bij de toekomstige Kia-modellen, onder meer bij de volgende Cee’d. Onze grootste uitdaging is onze producten te tonen en de evolutie die ze de afgelopen jaren hebben gemaakt. Om dat te laten zien, is een auto als de Stinger geweldig. De producten evolueren altijd sneller dan de perceptie. We gaan geen achterwielaangedreven Cee’d bouwen, maar wel GT-Lines ontwikkelen. Mensen kozen vroeger vooral voor instapversies, maar vandaag willen ze beter uitgeruste auto’s. Maar premiumambities hebben we niet…



Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.