In de jacht op zogenaamde fake hybrides maakte de regering-Michel aanvankelijk heel wat collateral damage. Nu krijgt de norm voor fiscale aftrekbaarheid stilaan definitief vorm. Deze modellen zijn nog 100% fiscaal aftrekbaar.

Wim Bervoets
11/01/2018

In het Zomerakkoord ging de regering met de grove borstel door de fiscale voordelen voor plug-inhybrides. Eerst legde ze de norm voor een “echte hybride” op een batterijcapaciteit van 1 kWh per 100 kilogram autogewicht. In de praktijk bleek bijna geen enkele hybride aan die norm te voldoen, waarop de regering-Michel ze bijstelde naar 0,6 kWh per 100 kilogram.

Om nog enkele plooien glad te strijken, zou het onderscheid tussen een “echte” en een “fake” hybride nu worden gemaakt bij 0,5 kWh per 100 kilogram en een maximale CO2-uitstoot van 50 g/km. De fiscale regeling wordt aangepast in 2020, maar zal wel betrekking hebben op auto’s die sinds 1 januari 2018 werden gekocht.

1. Audi A3 Sportback e-tron - 1,6 l/100 km - CO2: 36 g/km - € 39.770

De plug-inversie van de Audi A3 is er alleen in vijfdeursuitvoering. Volledig elektrisch belooft hij een theoretisch rijbereik van 50 km.

2. Audi Q7 e-tron Quattro - 1,8 l/100 km - CO2: 48 g/km - € 85.530

Deze kolos laat opvallend lage theoretische verbruikscijfers optekenen dankzij een grote batterij. De Q7 e-tron is een van de weinige plug-ins met een diesel als verbrandingsmotor.

3. BMW 530e iPerformance - 1,9 l/100 km - CO2: 44 g/km - € 58.950

De nieuwe BMW 5-Reeks is de enige vertegenwoordiger van de Duitse premiummerken uit het E-segment, en dankt dat vooral aan een 9,2 kWh sterke batterij.

4. BMW i8 Coupé - 1,9 l/100 km - CO2: 42 g/km - prijs nog niet bekend

De Europese première voor de vernieuwde i8 is weggelegd voor het Autosalon. Door een grotere batterij is zijn volledig elektrische theoretische rijbereik toegenomen tot 55 km.

5. BMW i8 Roadster - 2,1 l/100 km - CO2: 46 g/km - prijs nog niet bekend

De i8 krijgt er vanaf dit jaar een dakloze variant bij, die eveneens zijn Europese première op de Heizel beleeft. Het elektrische theoretische rijbereik van de Roadster ligt op 53 km, aldus BMW.

6. Hyundai Ioniq Plug-in - 1,1 l/100 km - CO2: 26 g/km - € 33.999

Opmerkelijk: deze Ioniq bestaat in drie verschillende versies: een 100% elektrische versie, een niet-oplaadbare hybride en een plug-in. Wellicht de grootste concurrent van de Toyota Prius.

7. Kia Niro Plug-in Hybrid  - 1,3 l/100 km - CO2: 29 g/km - € 37.190

Dit model de Kia-variant van de Ioniq noemen, zou hem oneer aandoen. De Niro oogt iets meer conformistisch en is wat luxueuzer aangekleed, maar troeft zijn stalgenoot af met zeven jaar garantie.

8. Kia Optima Plug-in Hybrid - 1,6 l/100 km - CO2: 37 g/km - € 46.240

Nog in de Kia-rangen vinden we deze Optima terug. De grote berline is een geslaagde plug-in die zoveel mogelijk elektrisch rijdt, maar die ten onrechte vaak wordt genegeerd omwille van zijn merkimago.

9. Kia Optima SW Plug-in Hybrid - 1,4 l/100 km - CO2: 33 g/km - € 43.740

“Onbekend is onbemind” geldt ook voor de breakversie van de Optima. Die is niet alleen goedkoper dan de sedan, maar laat ook lagere verbruikscijfers noteren. Zijn ruimteaanbod is bovendien royaal.

10. Mitsubishi Outlander PHEV - 1,7 l/100 km - CO2: 41 g/km - € 48.340

Een schot in de roos bij onze noorderburen, maar bij ons ook over het hoofd gezien. De Mitsubishi is standaard volledige uitgerust, maar laat zoals steeds bij Japanners weinig ruimte voor personalisatie.

11. Toyota Prius Plug-in Hybrid - 1 l/100 km - CO2: 22 g/km - € 41.480

Wie “hybride” zegt, denkt wellicht meteen aan dit oermodel. Generatie vier is opnieuw verkrijgbaar met een stekker. Die doet zijn verbruikscijfers dalen, maar zijn aankoopprijs stijgen.

12. Volkswagen Golf GTE - 1,6 l/100 km - CO2: 36 g/km - € 40.060

Het Duitse succesmodel heeft een waaier aan motoren. Zelfs exemplaren op CNG en een volledig elektrische e-Golf. En een plug-inhybride, die zijn elektromotor combineert met een 1,4 liter grote benzine.

13. Volkswagen Passat GTE - 1,7 l/100 km - CO2: 38 g/km - € 47.310

De elektrische rijmodus stopt pas bij 130 km/u en het volledig elektrische rijbereik bedraagt in theorie 50 km. Daardoor kan je met deze hybride Passat je woon-werkverkeer quasi volledig elektrisch afleggen.

14. Volkswagen Passat GTE Variant - 1,7 l/100 km - CO2: 38 g/km - € 49.260

De hybride Passat is er ook als break en voelt merkelijk zwaarder aan dan de versies met klassieke verbrandingsmotoren. Een stevig prijskaartje, maar een degelijke standaarduitrusting.

15. Volvo XC60 T8 - 2,1 l/100 km - CO2: 49 g/km - € 70.550

De grotere XC90 is een slachtoffer van de nieuwe regeling, maar de nieuwe XC60 legt nog net de juiste cijfers voor. Zijn voorganger werd bij ons in Gent gebouwd, deze nieuwe generatie in Zweden.

16. Volvo S90 T8 - 2 l/100 km - CO2: 46 g/km - € 71.050

De Zweedse constructeur heeft op dit moment het grootste aanbod aan fiscaal interessante plug-inhybrides. Ook de S90, die dezelfde aandrijflijn gebruikt als de XC60 en XC90.

17. Volvo V90 T8 - 2 l/100 km - CO2: 46 g/km - € 73.150

De klassieker bij de Zweden is uiteraard de Volvo-break. De modernste incarnatie speelt iets meer op stijl, waardoor hij minder kofferruimte biedt dan vroeger. Comfort en veiligheid staan natuurlijk op topniveau.

18. Volvo V60 D5 Twin Engine eAWD - 1,8 l/100 km - CO2: 48 g/km - € 54.620

De V60 is een van de oudere modellen in het Volvo-gamma. In tegenstelling tot de nieuwere Zweedse plug-inhybrides maakt deze V60 gebruik van een dieselmotor in combinatie met de elektromotor.

19. Volvo V60 D6 Twin Engine eAWD - 1,8 l/100 km - CO2: 48 g/km - € 60.370

De hybridevariant van de V60 is ook verkrijgbaar in een krachtigere versie. Die is flink duurder, maar is dan ook beter uitgerust. Net als de D5 heeft deze D6 een dieselmotor.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.