Autosalon Brussel 2018

12>21/01 2018

Wie een nieuwe benzinewagen koopt en daarbij alleen naar het verbruik kijkt, komt bijna onvermijdelijk bij stadsauto’s terecht. Deze 10 merken hebben op dit moment de benzinemodellen met de laagste officiële verbruikscijfers in hun catalogus staan.

Wim Bervoets
8/01/2018 14:31:17

Die verbruikscijfers worden nog steeds gemeten volgens de NEDC-cyclus. Die wordt algemeen als verouderd beschouwd, maar de nieuwe WLTP-procedure, die op 1 september werd ingevoerd, is op de meeste modellen nog niet van toepassing.

Opmerkelijk: sommige modellen staan in de catalogus in een gewone en een ecoversie. De ecoversie verbruikt tijdens de metingen enkele tienden minder, omdat die specifieke ingrepen kreeg die het verbruik drukken, zoals een start-stopsysteem en banden met lagere rolweerstand.


1. Peugeot 108 1.0 e-VTI S&S 69 – 3,8 l/100 km – 88 g/km CO²

Net als in de vorige generatie deelt deze Peugeot 108 zijn fundamenten met de Citroën C1 en Toyota Aygo. In deze versie met start-stopsysteem is de Fransman echter de zuinigste van de drie.

Scoort ook goed:

De versie zonder start-stopsysteem: 4,1 l/100 km


2. Fiat 500 0.9 TwinAir 85 S&S – 3,8 l/100 km – 90 g/km CO²

De Fiat 500 komt in zijn lichtste versie met deze 85 pk sterke en 875 cc grote tweecilinder. Correcte prestaties dankzij de turbo, maar dit meer dan tien jaar oude model kan zijn rimpels niet meer verbergen.

Verbruikt op papier even weinig:

Deze motor in de Fiat 500C met openvouwbaar dak.

Scoort ook goed:

De 105 pk-variant van deze 0.9 TwinAir: 4,2 l/100 km


3. Mitsubishi Space Star 1.0 MIVEC 71 AS&G – 4,0 l/100 km – 92 g/km CO²

De Japanners opereert de laatste jaren wat onder de radar, maar hebben met de Space Star wel een van de zuinigste benzinemodellen op de markt. Zodanig zuinig dat hij onlangs milieuvriendelijker werd beschouwd dan een Tesla, in een onderzoek dat heel wat ophef veroorzaakte.

Scoort ook goed:

De 80 pk sterke atmosferische 1.2 MIVEC: 4,1 l/100 km


4. Seat Mii 1.0 MPI 60 Auto Start/Stop – 4,0 l/100 km – 96 g/km CO²

Nog een identiek trio: de Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen up! – met uitroepteken. De Spanjaard is de zuinigste van de drie, tenminste wanneer je hem met de basismotor neemt in combinatie met de gerobotiseerde versnellingsbak.

Scoort ook goed:

Dezelfde motor met manuele versnellingsbak: 4,1 l/100 km


5. Smart ForTwo 1.0 71 – 4,1 l/100 km – 93 g/km CO²

De oer-stadsauto debuteerde in 1997, maar is intussen aan zijn derde generatie toe. Kiezen voor de zuinigste Smart is in dit geval een compromis sluiten, met twee zitplaatsen en een beperkte koffer. Al scoort de ForFour met achterbank qua verbruik ook niet slecht.

Verbruikt op papier even weinig:

Dezelfde versie met gerobotiseerde zesversnellingsbak, en de versie met 0.9 turbobenzine en diezelfde zesbak.

Scoort ook goed:

De ForTwo Cabrio en de ForFour: 4,2 l/100 km


6. Skoda Citigo 1.0 MPI 60 ASG5 GreenTec – 4,1 l/100 km – 95 g/km CO²

De tweede van het drietal Mii-Citigo-up!. De basis is dus dezelfde, de afwerking iets anders. De atmosferische 1.0 MPI is geen snelheidswonder, zeker niet in combinatie met de gerobotiseerde versnellingsbak, maar de Tsjech laat wel zuinige verbruikscijfers noteren.

Verbruikt op papier even weinig:

De 75 pk-versie van dezelfde 1.0 MPI, maar dan met manuele bak.

Scoort ook goed:

Diezelfde 1.0 MPI 75 met gerobotiseerde versnellingsbak: 4,2 l/100 k


6 ex aequo. Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 – 4,1 l/100 km – 95 g/km CO²

Hybridespecialist Toyota rekent toch in zijn kleinste model op een klassieke verbrandingsmotor om een laag verbruik te registreren. Drielingbroertje van de Peugeot 108 en de Citroën C1, en misschien wel de meest speels ontworpen van de drie.

Scoort ook goed:

Dezelfde versie met gerobotiseerde X-Shift-versnellingsbak: 4,2 l/100 km


6 ex aequo. Volkswagen up! 1.0 MPI 60 ASG5 – 4,1 l/100 km – 95 g/km CO²

De derde van het trio Mii-Citigo-up! heeft van de drie bij ons nog steeds het meest zijn merkimago mee. Het verschil zit hem in prijs, uitrusting en details, dus kijken en vergelijken is de boodschap bij deze stadswagens.

Verbruikt op papier even weinig:

Dezelfde motor met manuele vijfversnellingsbak: 4,1 l/100 km

Scoort ook goed:

De 75 pk-versie van dezelfde 1.0 MPI: 4,2 l/100 km


6 ex aequo. Citroën C1 1.0 VTI 68 – 4,1 l/100 km – 95 g/km CO²

Ook het rijtje 108-Aygo-C1 wordt met deze Citroën vervolledigd. In het C1-gamma is deze 1.0 VTI 68 wel afgetekend de zuinigste motor: de grotere 1.2 PureTech 82 registreert 4,3 l/100 km en 99 g/km CO². Geen grote verschillen, maar bij deze cijfers tellen de getallen na de komma extra.


10. Renault Twingo SCe 70 Stop & Start – 4,2 l/100 km – 95 g/km CO²

Een stadswagen bij uitstek, deze Twingo. Niet alleen met zijn compacte afmetingen en dito draaicirkel, maar ook met de prestaties van deze atmosferische driecilinder. Snelwegverkeer is te mijden, de stad is zijn speeltuin.

Scoort ook goed: 

De Energy TCe 90-driecilinder turbobenzine: 4,3 l/100 km



Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.