François Piette

26 FEB 2014

Bentley Flying Spur: verleidingskracht

Net als de Mona Lisa heeft een Bentley iets mysterieus. Iets onverklaarbaars dat de buitenaardse prijs rechtvaardigt en een aura creëert rond het merk. Prestige is niet alleen een kwestie van gadgets en blinkend chroom, maar ook van goede smaak, geschiedenis en afkomst. Tijd om na te gaan of de Chinese markt, waarvoor deze Lady in de eerste plaats bestemd is, het recept niet veranderd heeft. 

China

In China is alles overdreven, te beginnen met het aantal miljonairs. De explosieve toename tovert China om tot een paradijs voor constructeurs van prestigewagens. Bentley vormt geen uitzondering en ziet de meeste Flying Spurs vertrekken in die richting. Daarom heeft de constructeur zijn limousine aangepast aan de gewoontes van de nieuwe klanten. Maar wat schiet er nog over van deze mooie Brit?

Nieuwe naam

Om zich te onderscheiden van het Continental-gamma waarvan hij is afgeleid, verliest de Continental Flying Spur het eerste deel van zijn naam. Er zijn ook veel stijlveranderingen, zoals het verticalere radiatorrooster dat pronkt als een symbool van succes en zekerheid.  

In profiel zien we een zachte lijn in de zijvleugels om de achtertrein te benadrukken. Elegant en geslaagd. Achteraan lijken de nieuwe lichtblokken wat verloren in de massieve achterpartij. Maar deze prestigieuze Brit van 2,4 ton maakt nog altijd indruk. Wat een allure …

Welkom aan boord

Je stapt niet in een Bentley zoals in een gewone stadswagen. Het is een unieke ervaring met overal zacht leder, chroom, vernist hout, … Kortom, het beste van het beste zelfs al zien we enkele kunststoffen die niet passen in deze wereld van goede smaak. En let op voor jouw hoofd. Gelukkig zijn de Chinezen klein, want mijn hoofd botst tegen het dak, zelfs met de zetel in de laagste stand.

Voor we hem wakker maken …

Eerst kijken we even onder de motorkap. Daar ligt nog altijd een W12 met een cilinderinhoud van zes liter. De twee turbo’s blazen hem van 560 naar 625 pk, met een koppel van 800 Nm. De automaat heeft nu acht versnellingen terwijl de vierwielaandrijving genoeg grip verzekert. Buitensporig, maar Bentley lepelt binnenkort de V8 van de Continental onder de kap van de Flying Spur.

Stilte, de motor draait

Om te starten heb je de keuze: traditioneel met de sleutel links van het stuur (zoals een Porsche) of met een hightechknop op de centrale console. Het geluid van de W12 blijft onhoorbaar en geen enkele trilling verraadt dat hij draait. Intussen maken we ons vertrouwd met het multimediasysteem.

Dat valt tegen: de presentatie mist klasse en de mogelijkheden zijn beperkt (je kunt bijvoorbeeld niet zoeken via Google). Maar het is wel helder en duidelijk. Qua technologie mist deze Bentley de laatste snufjes (head-up display, rijstrookassistent, massage in verschillende standen, …). Voor de nieuwste gadgets moet je een S-Klasse kopen.

Op de weg

Met 625 pk zet de Flying Spur een knaltijd neer van 0 tot 100 km/u  in 4,6 seconden. Nochtans rijden we liever met een lichte voet om te genieten van de sfeer binnenin en de gevleugelde B op het stuurwiel. De Bentley vliegt over de weg met zijn zachte ophanging terwijl de motor onhoorbaar blijft. Nog twee toegevingen aan de Chinese markt. De Flying Spur rijdt onverstoorbaar met de stabiliteit van een locomotief. Opmerkelijk is ook de kwaliteit van de geluidsinstallatie, die met zijn vermogen van 1.100 watt het koetswerk bijna doet ontploffen.

Bentley staat ook voor …

Sportiviteit is er bij Bentley altijd al geweest. We duwen dus het gaspedaal wat dieper in om te zien hoe hij reageert. De automaat schakelt niet terug en laat de motor werken op zijn enorme koppel. Je merkt nauwelijks iets van de inspanningen van de mechaniek, maar er volgt wel een stevige duw.

We vloeren het rechterpedaal helemaal. De automaat wordt wakker en schakelt één of twee verzetten terug, terwijl de W12 eindelijk zijn stem laat horen. Niet als een orkest, want de twaalf cilinders klinken als een gedempte V6. Jammer voor de sensaties, want de acceleratie is op zich beresterk.

De neus van de auto richt zich op en het grote Bentley-rooster verslindt alles op zijn weg. De prestaties worden wel uitgevlakt door het vage stuur met beperkte feedback en de erg zachte ophanging, die weliswaar regelbaar is. De Flying Spur staat in de eerste plaats voor een rustige sfeer met grote vermogensreserve. Het is dus niet echt een strijder die alles wat rijdt omverblaast .

Prijs

De prijs choqueert in eerste instantie en begint net onder 200.000 euro: 197.829 euro. Het basismodel is wellicht niet genoeg, zeker omdat er zoveel mogelijkheden zijn om te personaliseren. Voeg nog zeker 40.000 euro toe voor een deftige uitvoering naar jouw smaak.

We hadden een gigantisch verbruik verwacht, maar het valt mee. Bij een soepele rijstijl stelt de Bentley zich tevreden met 15 l/100 km. Het kan nog beter, want wij haalden een gemiddelde van 14,6 l/100 km. Zeer respectabel gezien het gewicht en het vermogen. Bij gebrek aan tijd hebben we hem echter niet op een gevarieerd parcours kunnen testen, zoals in de stad. En daar vliegt het verbruik ongetwijfeld de hoogte in.

Conclusie

Tegenover een Mercedes S-Klasse met spitstechnologie lijkt de Flying Spur uit een ander tijdperk te komen. Zijn prijs is onredelijk. Erger nog: de toegevingen aan de machtige Chinese markt hebben zijn temperament verzacht. Maar wat maakt het uit? De charme, de uitstraling en de sfeer van deze edele Lady rechtvaardigen de prijs. Deze uitzonderlijke en exclusieve auto verandert elke reis in een bijzondere gebeurtenis. Deze Bentley bekoort genoeg om de gebreken van zijn karakter te vergeven. We wachten wel ongeduldig op de V8, die beter past bij de onze markt en de verwachtingen van de ‘arme’ Europeanen. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie