Volvo
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Het rijk van de diesel lijkt afgelopen: slechts 26% van de Belgen zou in 2017 een diesel als volgende auto kiezen, tegenover 54% in 2014.
Op vraag van Toyota voerde enquêtebureau Ipsos een peiling uit bij zowat duizend Belgen. Uit die peiling blijkt dat 44% van de Belgen zich een hybride ziet kopen als volgende auto. Elektrische auto’s scoren ook goed (21%), net als auto’s met alternatieve brandstoffen zoals waterstof en gas (respectievelijk 10% en 9%). Benzine zou 42% van de Belgen kunnen overtuigen. Diesel is de grote verliezer: slechts 26%, tegenover 54% drie jaar geleden.
De eerste reden die de eventuele keuze van de Belgen voor hybride verklaart, is het ecologische aspect (64%), gevolgd door het beperkte brandstofverbruik (37%). De enquête peilde ook naar wat de potentiële kopers als de meest ecologische merken beschouwden. Daar voert Tesla de ranglijst aan (57%) voor Toyota (54%) en Lexus (28%). De Belg blijkt trouwens steeds meer vatbaar voor het ecologische aspect: 74% vindt het milieu van groot belang.
3 Belgen op 4 zien zich een Toyota kopen als hybride, maar heel wat respondenten zijn niet helemaal mee met de subtiele details van moderne motoren. Zo wijst de enquête op een “sterke stijging van het aantal Belgen dat geen specifieke voorkeur heeft voor een bijzonder type motor: 14%, tegenover 6% in 2014.”
Heel wat Belgen lijken het concept van een hybride auto ook niet helemaal te begrijpen: 38% denkt dat de aankoopprijs een groot bezwaar is. Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn: sommige hybridemodellen kosten even veel als de niet-hybrideversies, en zijn gelijkwaardig uitgerust.
Hybride: plug-in of niet?
Hier wringt het schoentje: 44% van de Belgen denkt dat een hybride altijd moet worden herladen en 61% kent het verschil niet tussen een hybride en een plug-inhybride. De eerste laadt zichzelf op dankzij kinetische energie (bijvoorbeeld wanneer de auto remt), de tweede moet zijn batterijen opladen aan een stopcontact om het beste van zichzelf te geven. De eerste is vaak minder duur dan de tweede, maar heeft een veel beperkter elektrisch rijbereik (2 tot 4 kilometer, tegenover 20 tot 50 kilometer voor een plug-in).
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!