10 dingen die je moet weten over de Tokyo Motor Show

Elk oneven jaar staat er een Tokyo Motor Show op het programma, meestal eind oktober of begin november.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 25 oktober 2019
  • Divers
  • 626 weergaven

De editie van 2019 is net van start gegaan, weliswaar met minder Europese merken dan normaal maar daarom niet minder interessant. Het is per slot van rekening een Japans feestje, waar de merken uit het land van de rijzende zon maar al te graag aan deelnemen. Vooraleer we in een volgend bericht dieper ingaan op debelangrijkste  lanceringen, lijsten we vandaag alvast tien weetjes op om de show te kaderen.

10 dingen die je moet weten over de Tokyo Motor Show

1. Tweejaarlijks

De Tokyo Motor Show bestaat al sinds 1954 en heette eerst All Japan Motor Show. Sinds de oliecrisis van 1973 is het een tweejaarlijkse beurs (met uitzondering van de periode 2001-2005) die gaandeweg tot de Big Five is gaan horen - met Genève, Frankfurt, Parijs en Detroit.

2. Japans veld

10 dingen die je moet weten over de Tokyo Motor Show

Anno 2019 heeft de TMS ook de te lijden onder de terugvallende deelname van grote constructeurs. Met name de Europese merken laten de beurs links liggen, met dit jaar alleen Mercedes en Renault-Alpine als Europese deelnemers in een overwegend Japans veld.

3. Mobiliteitsbeurs

Om die trend te counteren, trekt het salon dit jaar de kaart van de mobiliteit. Zo is er een heel paleis – zij het op twee kilometer van het eigenlijke beursgebouw – gewijd aan nieuwe mobiliteitsoplossing, zoals vooral de Toyota Motor Corporation die pioniert.

10 dingen die je moet weten over de Tokyo Motor Show

4. Olympische Spelen

Toch is er nog een andere reden waarom de beurs dit jaar ietwat vreemd is opgedeeld: de Olympische Spelen van 2020 die ook in Tokyo plaatsvinden. Helemaal anders dan Brazilië in 2016 is Japan immers al ongeveer klaar met de voorbereidingen, ook in het beursgebouw.

5. Helpende handen

Aan noeste werkers heeft Japan immers geen gebrek, en dat merk je ook op de beurs. Voor jobs die bij ons door één persoon gedaan worden, staan er in Tokyo minstens twee en soms wel vier personeelsleden paraat. Of ze allemaal Engels spreken, is een andere vraag.

6. Kei-Cars

10 dingen die je moet weten over de Tokyo Motor Show

Tokio is traditioneel een autosalon dat op concept-cars en kei-cars teert. Die laatste zijn letterlijk ‘lichte automobielen’, volgens regels die al in 1949 werden opgesteld om inwoners van drukke steden met taksvoordelen te motiveren om kleine stadsauto’s te gebruiken.

7. Toekomsttechnologie

De concept-cars kunnen op hun beurt zowel een stijlrichting als een toekomstige technologie etaleren, al weet je nooit zeker of die effectief ooit in productie gaan. Zoals de gasturbine die Mitsubishi dit jaar in de Mi-Tech toont, inclusief elektrische wielmotoren.

8. Grote standen, weinig auto’s

10 dingen die je moet weten over de Tokyo Motor Show

Over het algemeen staan er in Tokio minder auto’s op een stand dan in Europa of pakweg België het geval is. De gamma’s van de Japanse merken zijn immers dermate uitgebreid – met tal van modellen die we hier niet kennen – dat het gauw over tientallen auto’s zou gaan.

9. Interactieve displays

Tegelijkertijd is het wel degelijk een trend om almaar minder auto’s te etaleren. In de plaats lichten informanten mobiliteitsoplossingen toe aan de hand van interactieve displays. Zo stond er bij Lexus bijvoorbeeld maar één model: de LF30 Concept ter ere van 30 jaar Lexus.

10 dingen die je moet weten over de Tokyo Motor Show

10. Concurrentie van Peking

De Tokyo Motor Show loopt dit jaar van 24 oktober tot 4 november. Of het bezoekersaantal ook dit jaar blijft teruglopen, zal ervan afhangen of het nieuwe mobiliteitsconcept aanslaat. Bovendien wint het salon van Peking almaar aan belang.

10 dingen die je moet weten over de Tokyo Motor Show

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

De 20ste verjaardag van de Golf R32 verdient een beperkte reeks, niet?

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.

Aanbevolen tests voor jou

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 13.050
2016
113.244 km