Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De editie
van 2019 is net van start gegaan, weliswaar met minder Europese merken dan
normaal maar daarom niet minder interessant. Het is per slot van rekening een
Japans feestje, waar de merken uit het land van de rijzende zon maar al te
graag aan deelnemen. Vooraleer we in een volgend bericht dieper ingaan op debelangrijkste
lanceringen, lijsten we vandaag alvast tien
weetjes op om de show te kaderen.
De Tokyo Motor Show bestaat al sinds 1954 en heette eerst All Japan Motor Show. Sinds de oliecrisis van 1973 is het een tweejaarlijkse beurs (met uitzondering van de periode 2001-2005) die gaandeweg tot de Big Five is gaan horen - met Genève, Frankfurt, Parijs en Detroit.
Anno 2019 heeft de TMS ook de te lijden onder de terugvallende deelname van grote constructeurs. Met name de Europese merken laten de beurs links liggen, met dit jaar alleen Mercedes en Renault-Alpine als Europese deelnemers in een overwegend Japans veld.
Om die trend te counteren, trekt het salon dit jaar de kaart van de mobiliteit. Zo is er een heel paleis – zij het op twee kilometer van het eigenlijke beursgebouw – gewijd aan nieuwe mobiliteitsoplossing, zoals vooral de Toyota Motor Corporation die pioniert.
Toch is er nog een andere reden waarom de beurs dit jaar ietwat vreemd is opgedeeld: de Olympische Spelen van 2020 die ook in Tokyo plaatsvinden. Helemaal anders dan Brazilië in 2016 is Japan immers al ongeveer klaar met de voorbereidingen, ook in het beursgebouw.
Aan noeste
werkers heeft Japan immers geen gebrek, en dat merk je ook op de beurs. Voor jobs
die bij ons door één persoon gedaan worden, staan er in Tokyo minstens twee en
soms wel vier personeelsleden paraat. Of ze allemaal Engels spreken, is een
andere vraag.
Tokio is traditioneel een autosalon dat op concept-cars en kei-cars teert. Die laatste zijn letterlijk ‘lichte automobielen’, volgens regels die al in 1949 werden opgesteld om inwoners van drukke steden met taksvoordelen te motiveren om kleine stadsauto’s te gebruiken.
De concept-cars kunnen op hun beurt zowel een stijlrichting als een toekomstige technologie etaleren, al weet je nooit zeker of die effectief ooit in productie gaan. Zoals de gasturbine die Mitsubishi dit jaar in de Mi-Tech toont, inclusief elektrische wielmotoren.
Over het algemeen staan er in Tokio minder auto’s op een stand dan in Europa of pakweg België het geval is. De gamma’s van de Japanse merken zijn immers dermate uitgebreid – met tal van modellen die we hier niet kennen – dat het gauw over tientallen auto’s zou gaan.
Tegelijkertijd is het wel degelijk een trend om almaar minder auto’s te etaleren. In de plaats lichten informanten mobiliteitsoplossingen toe aan de hand van interactieve displays. Zo stond er bij Lexus bijvoorbeeld maar één model: de LF30 Concept ter ere van 30 jaar Lexus.
De Tokyo Motor Show loopt dit jaar van 24 oktober tot 4 november. Of het bezoekersaantal ook dit jaar blijft teruglopen, zal ervan afhangen of het nieuwe mobiliteitsconcept aanslaat. Bovendien wint het salon van Peking almaar aan belang.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.