Anekdotes over BMW zijn er genoeg, of ze nu verrassend of somber zijn. Dit zijn er amper 10 uit een eindeloze lijst…

Francois Piette
17/10/2017 8:24:48

1. De eerste BMW was geen auto

Het was een vliegtuig. In 1916, tijdens de Eerste Wereldoorlog, had Duitsland dringend vliegtuigen nodig. Om aan de vraag te beantwoorden, werd BMW, de Bayerische Motoren Werke, opgericht door een fusie van twee bedrijven: de Bayerische Flugzeugwerke en Rapp Motorenwerke.

Door het Verdrag van Versailles in 1919 mocht het bedrijf zijn activiteiten niet voortzetten. Het bedrijf moest dus omschakelen, onder meer door motoren voor motorfietsen, vrachtwagens en auto’s te bouwen. In het begin kenden vooral de motorfietsen heel wat succes.

2. Duistere activiteiten tijdens de Tweede Wereldoorlog

De familie Quandt was tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke aandeelhouder van BMW en heeft vandaag nog steeds de helft van de aandelen in handen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte de familie uitgebreid gebruik van de mogelijkheden van het nazisme. Zo schakelde ze vaak gedwongen werknemers in, ex-krijgsgevangenen of ex-gevangenen uit een concentratiekamp. Het harde werk en de onmenselijke omstandigheden leidden soms tot de dood.

3. Het logo is geen propeller

De legende wil dat het logo een gestileerde vliegtuigpropeller is, als verwijzing naar de eerste activiteit van het merk. Oorspronkelijk was het logo echter vooral een samensmelting van het logo van het merk Rapp (een zwarte cirkel) en de kleuren van Beieren. Pas later maakte het merk om marketingredenen een link met de vliegtuigpropeller.

4. De eerste BMW was een Britse auto

In 1928 kocht BMW Dixi, een kleine Duitse constructeur. Het merk kreeg eveneens een licentie voor de bouw van de Austin Seven, en paste hem aan het metrische stelsel aan. Zo was de eerste BMW dus een Austin Seven die in het Duitse Eisenach werd gebouwd. Hij produceerde trouwens amper 15 pk…

5. BMW was ooit specialist in potten en pannen

Na de Tweede Wereldoorlog werd de BMW-fabriek vernietigd door de Russen en leeggehaald door de Britten. Het merk probeerde te overleven door het bouwen van motoren en van huishoudproducten en –apparaten. In 1950 begon de autoproductie pas opnieuw met de 501, een auto die flopte omdat hij te duur was voor een land in volle heropbouw.

6. De Isetta dreef BMW naar het faillissement

Begin jaren 50 keek BMW niet bepaald naar een rooskleurige toekomst: de modellen met achtcilinder verkochten niet, en de Isetta onder Iso Rivolta-licentie woog financieel zwaar op het bedrijf. Hij werd uitgezwaaid met de 700, een kleine auto met tweecilinder boxermotor en heel wat technologie uit de motorwereld.

7. Het gebouw verwijst naar een viercilinder

Het merk staat vooral bekend om zijn zescilinders-in-lijn, maar overleefde vooral dankzij zijn viercilinders, met onder meer de “Neue Klasse” uit de jaren 60. Van 1968 tot 1972 werd het gebouw van de maatschappelijke zetel van het bedrijf gebouwd. Het gebouw verwijst naar de motor en zijn verbrandingskamer.

8. De BMW M1 had een Lamborghini geweest kunnen zijn

De M1 uit 1978 was de eerste BMW met de beroemde “M”. Minder geweten is dat het chassis ervan eerst voor Lamborghini bedoeld was. Maar door financiële problemen konden de Italianen niet doorgaan met het project en nam BMW het over.

9. BMW en Britse merken: een lange liefdesgeschiedenis

In de jaren 90 breidde BMW uit door enkele Britse merken over te nemen. Rover, MG, Land Rover en Mini vielen daardoor in Beierse handen. In 2003 kocht BMW ook Rolls-Royce. Vandaag is dat laatste merk net als Mini nog steeds in Britse handen. Ook Triumph trouwens, al worden er voor dat laatste merk geen modellen meer gemaakt.

10. BMW’s worden gebouwd in 13 landen

De productiesites van BMW strekken zich uit over 13 landen en 4 continenten: van Duitsland tot de Verenigde Staten, via Uruguay, Portugal, Nederland en zelfs Indonesië, voor productiesites van externe partners.

    Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
    Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.