1. De Lada Niva heet eigenlijk
niet meer “Niva”
Eind jaren 90 sloegen AvtoVaz, de constructeur van de Niva, en General
Motors de handen in elkaar. Ze bouwden samen de Chevrolet Niva, een doorontwikkeling
van de beroemde Lada. General Motors kreeg daardoor de rechten op de “Niva”-naam
in handen, en vanaf 2006 werd de Lada Niva omgedoopt in Lada 4x4, de naam die
hij vandaag nog steeds heeft.
2. De Niva was een “volkswagen”
Begin jaren 70 hadden de dorpelingen en boeren die in de afgelegen
streken van de Sovjetunie woonden, weinig aan de klassieke sovjetauto’s. Daarom
gaf de overheid de opdracht tot het bouwen van een eenvoudige wagen voor het
volk. Geen “Volkswagen”, maar een robuuste terreinwagen.
3. De 4x4 was de eerste Lada zonder
Fiat-design
De eerste modellen ontwikkelde AvtoVaz samen met Fiat. Lada’s uit die
tijd waren dus vooral Russische doorslagjes van de Fiat 124 en 125. De Niva
kreeg als eerste een huiseigen koetswerk, vierwielaandrijving en voorophanging,
terwijl heel wat mechanische onderdelen toch van de andere Lada-modellen
kwamen.
4. Hij werd getest van de Kazakse
woestijn tot Siberië
Wat met prototypes van moderne auto’s gebeurt, was destijds in de
Sovjetunie niet anders: de Niva-prototypes werden aan extreme tests
onderworpen, en reden van de Kazakse steppes tot de extreme natuur in Siberië.
Als toetssteen diende de UAZ-469 van het Russische leger, maar ook Land Rover.
5. In de Sovjetunie werd hij niet
als “Lada Niva” verkocht
De Russische constructeur AvtoVaz gebruikte de merknaam “Lada” alleen
voor de export buiten de Sovjetunie. In de Sovjetunie zelf heetten de eerste
Lada-producten Zhiguli, later kregen ze gewoon de “VAZ”-benaming, gevolgd door
het kencijfer. De Lada Niva heette in de Sovjetunie “VAZ-2121”. Eind jaren 90 switchten
de Russen ook gewoon naar “Lada”.
6. De Niva is het beste
exportproduct van Lada
Na zijn debuut in 1977 bleek de Lada Niva een schot in de roos. Niet
alleen in de Sovjetunie, maar vooral in het buitenland. In Europa vielen ze als
een blok voor de compacte en eenvoudige 4x4, waardoor er voor de Sovjetkopers,
het oorspronkelijke doelpubliek, lange wachtlijsten ontstonden.
7. Zijn design bleef al die jaren
zo goed als ongewijzigd
Op enkele kleinere wijzigingen doorheen de jaren, vooral in 1985 en
1993, is zijn koetswerkdesign in grote lijnen onveranderd gebleven. De
binnenkant evolueerde gelukkig wel iets sterker, al is daar naar hedendaagse
Westerse normen de tijd ook stil blijven staan…
8. De Niva bestaat ook als
vijfdeurs
Sinds 1995 bestaat er ook een vijfdeursversie van de Lada Niva. Die
heeft een iets langere wielbasis, weegt iets meer en heeft een iets krachtigere
motor. Maar omdat zijn terreinprestaties niet op hetzelfde extreme niveau staan
als de driedeurs met kortere wielbasis, is hij minder populair. De vijfdeurs
werd daarom ook amper geëxporteerd.
9. Hij was in al die jaren maar acht
jaar beschikbaar met dieselmotor
In 1999 verscheen de Lada Niva met een 1,9 liter grote en 75 pk sterke
dieselmotor. Die was van Franse makelij, en huisde onder meer onder de motorkap
van de Peugeot 406 en Citroën Xantia. De Peugeot-motor was minder krachtig, minder
betrouwbaar en duurder dan de 80 pk sterke 1.7 benzinemotor, waardoor hij in
thuisland Rusland niet in de smaak viel. Peugeot stopte de ontwikkeling van de
zelfontbrander in 2001, de verkoop in de Lada Niva liep nog door tot 2007.
10. Vladimir Poetin heeft er een
In 2009 kocht Vladimir Poetin, toen nog premier van Rusland, een Lada
4x4. Naar eigen zeggen om de Russische auto-industrie een hart onder de riem te
steken in crisistijd. Maar hij vertelde er niet bij dat zijn Lada een
Opel-motor had gekregen…