1. De geschiedenis begon bij een schets van… een Nederlander
Het verhaal wil dat de
Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Tijdens een bezoek aan de VW-fabriek
in Wolfsburg zag hij daar een transportwagentje met motor en chauffeurspost
achteraan. Pon zag wel brood in een bestelwagen met dat platform, en stuurde
Volkswagen een schets van wat hij in gedachten had. Volkswagen had de handen op
dat moment vol met de productie van de Kever, dus duurde het nog tot 1949 voor
de productie van de T1 werd goedgekeurd.
2. De legendarische T1 heet eigenlijk Type 2
Volkswagen-fans wereldwijd kennen
het legendarische hippiebusje als “T1”. Maar dat staat niet voor “Type 1”: die
naam krijgt intern bij Volkswagen namelijk de Kever. Omdat de Transporter het
tweede model is dat Volkswagen in productie bracht, wordt hij in Wolfsburg
intern “Type 2” genoemd.
3. Er was niet meteen een kampeerversie gepland
De Duitse toeleverancier
Westfalia, die gespecialiseerd was in de ombouw van busjes en bestelwagens,
bood vanaf 1950 een kampeerkit aan voor de Volkswagen Transporter. De
kampeerkit was volledig uitneembaar, en kon dus ook gewoon thuis worden gelaten
als hij niet gebruikt werd. Eind jaren 50 boden Volkswagen en Westfalia pas
volledig omgebouwde T1-busjes als kampeerauto aan.
4. De T2 werd nog gebouwd tot… 2013
Officieel liep de productie van
de tweede generatie van 1967 tot 1979, maar in Latijns-Amerika gingen ze gewoon
door. In Brazilië liep de productie zelfs tot 2013, tot daar uiteindelijk de
veiligheidsnormen te streng werden voor de T2. Dat betekent dat Volkswagen tot
vijf jaar geleden nog steeds een model bouwde met de motor helemaal achterin.
5. Westfalia werd California
Sinds de jaren 50 was Westfalia
de vaste partner van Volkswagen om kampeerversies van de Transporter te bouwen.
In 1999 kreeg het toenmalige DaimlerChrysler echter 49 procent van Westfalia in
handen, en in 2001 nam het de resterende 51 procent over. Daardoor werd de T4
de laatste generatie van de Transporter die een Westfalia-kampeerversie kreeg.
Volkswagen besloot dan maar zelf zijn kampeerversies te bouwen, en presenteerde
in 2004 de California op basis van de T5.
6. De California wordt met de hand gebouwd
Hoewel de productie van de
Transporter bijna volledig is geautomatiseerd, gebeurt de ombouw naar een
California-versie bijna volledig met de hand. De California-versies worden van
de band geplukt in de fabriek in Hannover, en vertrekken per vrachtwagen naar
een andere werkplaats in de stad, waar de keuken, tent en het dak met de hand
worden geïnstalleerd.
7. De California is niet verkrijgbaar in… Californië
In de jaren 60 en 70 vond
Volkswagen met zijn Transporter een perfecte niche in de Verenigde Staten. Het
hippiebusje – en in het bijzonder de Samba-versie – was er mateloos populair.
Toch verschoof de voorkeur van de Amerikaanse consument richting SUV’s.
Vergeleken met de gigantische “RV”-voertuigen, de recreational vehicles, was de Westfalia-versie opeens een kleine
nichespeler. Tel daar nog een invoertaks bij, en de kampeerversie werd voor
Volkswagen alsmaar moeilijker te verdedigen. Geen California in Californië dus.
8. Porsche had zijn eigen versie van de Transporter
Ten tijde van de T3 was Porsche
bijzonder actief in de rallysport, en had het een support vehicle nodig. Het oog van Zuffenhausen viel op een Volkswagen
Transporter met Syncro-vierwielaandrijving. De 3,2 liter grote flat six en de versnellingsbak van de
911 erin, remmen van de 944 erop en… de B32 was geboren. Er zouden iets minder
dan 20 exemplaren van gemaakt zijn.
9. Er bestaan cabrioletversies van de Transporter
Volkswagen heeft zowaar enkele
cabrioversies van de Transporter gebouwd. Die rijden rond in de eigen fabriek,
en worden gebruikt om bezoekers in rond te leiden. Opmerkelijk: de
cabrio-Transporters hebben nog een extra zitrij, wat het totaal aantal zitrijen
op vier brengt.
10. Je kunt bij Volkswagen een klassieke Transporter huren
Jazeker, het iconische
Samba-busje zit ook in het aanbod. Volkswagen heeft een klein
Transporter-museum, en biedt een deel van zijn collectie te huur aan. Van de T1
tot de T5: sommige modellen kan je huren om zelf te rijden, andere dienen als
aandachttrekker op je evenement. Meer informatie vind je op
de verhuurwebsite.