10 mythes over oldtimers in België

De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) voerde een enquête uit naar oldtimers in België en hun eigenaars. Zowat 10.000 mensen namen deel, en dat zorgde voor verrassende resultaten.

  • Piette François
  • 16 november 2017

1. Eigenaars hebben meerdere auto’s: juist!

Slechts 43% van de oldtimereigenaars heeft maar één oldtimer. Bijna een op vier heeft twee auto’s.

2. Oldtimers die in België zijn ingeschreven zijn alleen nog youngtimers, oldtimers interesseren niemand meer: fout!

71% van de eigenaars die aan de enquête deelnamen heeft een auto van voor 1980. Eigenaars van auto’s uit 1950 of vroeger zijn dan weer zeldzaam: slechts 7% van de respondenten. Auto’s uit de jaren 60 zijn veruit het populairst: 51% van de eigenaars heeft een dergelijk exemplaar.

3. Britse merken zijn het populairst: fout!

Het populairste merk is Volkswagen (10%), gevolgd door Porsche (9%), Mercedes en Citroën (7%), MG (6%), BMW (5%) en Triumph (4%). 70% van de eigenaars heeft een favoriet merk, en in 20% van de gevallen is dat Porsche. Dat de Duitsers in de smaak vallen, bewijst de tweede plaats van favoriete merken: een ex-aequo tussen BMW, Mercedes en VW (14%).

4. Zowat iedereen rijdt er dagelijks mee: fout!

92% van de oldtimereigenaars gebruikt zijn auto(‘s) alleen voor uitstapjes. 7% rijdt er dagelijks mee (behalve om naar het werk te gaan), 2% alleen om naar het werk te gaan. Het gemiddelde aantal kilometers dat een oldtimer jaarlijks aflegt, is 1.483 kilometer!

5. Ze zijn allemaal rijk: fout!

Het gemiddelde loon van een oldtimereigenaar ligt in 68% van de gevallen onder € 2.500. Eigenaars geven dan weer wel veel geld uit aan hun passie: € 5.837 per jaar (aan het restaureren, wat gemiddeld € 1.747 per jaar kost, onderhoud, museumbezoeken, kleding en magazines).

6. Ze trekken alleen met elkaar op: fout!

63% van de oldtimereigenaars neemt deel aan oldtimerevenementen (rondritten, beurzen, musea,…) met het hele gezin.

7. Oldtimers geraken vaak niet door de technische controles: fout!

Een regelmatige technische controle ligt in Vlaanderen en Wallonië op tafel. Momenteel moeten auto’s met een O-plaat alleen naar de keuring bij de inschrijving van het voertuig. Die controle is maar een beetje lichter dan de gewone controle, en toch geraakt 68% van de auto’s er met een groene kaart door.

8. Eigenaars zijn maniakaal bezig met hun hobby: juist en fout!

99% van de eigenaars poetst zijn auto(‘s) zelf. Naar een carwash wordt er dus nauwelijks gegaan, maar 68% zegt geen producten te gebruiken van een specifiek merk.

9. Ze werken er allemaal zelf aan: juist!

Wellicht een van de opmerkelijkste resultaten van de enquête: 51% van de oldtimereigenaars onderhoudt zijn auto(‘s) zelf. 58% laat de restauratie dan weer over aan professionals, meestal wegens tijdsgebrek.

10. Wetgeving is de grootste bezorgdheid van oldtimereigenaars: juist!

Een tekort aan brandstof (55%), gebrek aan interesse van jongere generaties (22%) of het gebrek aan technische kennis (15%) zijn niet de dingen die oldtimereigenaars het meest vrezen. Wel lage-emissiezones (84%) zoals Antwerpen en binnenkort Brussel. De steeds strengere uitstootnormen zouden het voor oldtimereigenaars wel eens moeilijk kunnen maken. Toch is het beperkt aantal kilometers dat oldtimers rijden het bewijs dat deze voertuigen een beperkte invloed hebben op het milieu.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km